podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Sprzedaż nieruchomości - rozliczenie podatkowe i ewidencja księgowa - Dodatek nr 26 do Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 28 (963) z dnia 1.10.2017

Rozliczenie dla celów VAT

Obowiązek podatkowy

Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku dostawy towarów (dla celów VAT nieruchomości uznawane są za towary) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania ich dostawy. Jeżeli jednak wcześniej otrzymano całość lub część zapłaty (w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania tej wpłaty (w odniesieniu do otrzymanej kwoty - patrz: art. 19a ust. 8 ustawy o VAT). Wprawdzie od ww. zasady są pewne wyjątki, ale nie mają one zastosowania do sprzedaży nieruchomości.

Przykład

We wrześniu 2017 r. podatnik otrzymał 100% zaliczkę na poczet sprzedaży lokalu. Sprzedaż lokalu nastąpi w październiku br. Obowiązek podatkowy powstał we wrześniu 2017 r. (w miesiącu otrzymania zapłaty).

Ustalenie "daty dokonania dostawy"

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W przypadku, gdy przedmiotem sprzedaży jest nieruchomość, prawo do rozporządzania nią jak właściciel "przechodzi" na nabywcę z reguły w dniu podpisania aktu notarialnego. Dzień podpisania ww. aktu jest więc w tym przypadku jednocześnie "datą dokonania dostawy".

Może jednak zdarzyć się tak, że nieruchomość zostanie nabywcy wydana wcześniej (tj. przed podpisaniem aktu notarialnego) i w tym dniu nabywca "przejmie" faktyczne władztwo nad nieruchomością. W takim przypadku, dla celów VAT, datą dokonania dostawy będzie dzień przekazania ww. nieruchomości nabywcy.

wykrzyknik Za datę dostawy nieruchomości uważa się dzień, w którym następuje przeniesienie prawa do rozporządzania nią jak właściciel. Z reguły ma to miejsce w dniu podpisania aktu notarialnego. Gdyby jednak przed tą datą nastąpiło wydanie nieruchomości, wówczas za datę dostawy nieruchomości uważałoby się datę przekazania jej nabywcy.

Tak uznał np. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 12 lipca 2016 r., nr ITPP1/4512-294/16/KM. W interpretacji tej czytamy:

"(...) Użycie określenia "jak właściciel" oznacza, że moment powstania obowiązku podatkowego nie jest uzależniony od przeniesienia prawa własności rzeczy, ale uzyskania możliwości ekonomicznego dysponowania rzeczą przez nabywcę. Definicję "dysponowania rzeczą jak właściciel" należy rozumieć szeroko. Wydanie rzeczy rozumieć należy zatem w znaczeniu potocznym, tj. jako fizyczne umożliwienie dysponowania towarem. Niemniej jednak wydanie musi nastąpić w związku z dostawą towarów.

(...) moment wydania towaru (nieruchomości), obejmujący możliwość jego faktycznego dysponowania i wykorzystywania, który nastąpi przed podpisaniem aktu notarialnego przenoszącego własność nieruchomości, będzie stanowił moment powstania obowiązku podatkowego w rozumieniu art. 19a ust. 1 ustawy (w zakresie nieobjętym ewentualną wcześniejszą płatnością i powstaniem obowiązku podatkowego z tego tytułu, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy). (...)"

Organ podatkowy stwierdził ponadto, że bez znaczenia dla momentu powstania obowiązku podatkowego w dacie wydania nieruchomości nabywcy (przed datą podpisania aktu notarialnego) jest to, że na gruncie prawa cywilnego sprzedaż nieruchomości niepotwierdzona aktem notarialnym jest nieważna.

Tak też uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 15 września 2014 r., nr IPPP1/443-681/14-5/AP, w której czytamy:

"(...) wydanie towaru, a więc wykonanie dostawy towaru w rozumieniu art. 19a ust. 1 ustawy o VAT może nastąpić również wówczas, gdy dana czynność na gruncie prawa cywilnego jest nieważna. Tym samym, obowiązek podatkowy z tytułu dostawy nieruchomości może powstać także wtedy, gdy umowa jej sprzedaży została sporządzona bez zachowania formy aktu notarialnego. Należy podkreślić, że moment wydania należy zawsze oceniać, traktując tę czynność jako czynność faktyczną. Tym samym, w przypadku dostawy lokali dla momentu powstania obowiązku podatkowego wydanie w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług może nastąpić w momencie innym, niż sporządzenie aktu notarialnego. (...)"

Stawka VAT na sprzedaż budynku/budowli lub ich części

Sprzedaż lokalu użytkowego, co do zasady, opodatkowana jest według stawki 23%. Pod pewnymi warunkami, sprzedaż może być jednak zwolniona z VAT. Podstawą tego zwolnienia może być art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT lub pkt 10a tego przepisu.

» Sprzedaż po 2 latach od tzw. "pierwszego zasiedlenia"

Pierwszy z ww. przepisów (art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy) zwalnia z VAT dostawę budynków, budowli lub ich części dokonywaną po 2 latach od tzw. pierwszego zasiedlenia. Definicję takiego zasiedlenia zawiera natomiast art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
  • wybudowaniu lub
     
  • ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

UWAGA! Na temat pierwszego zasiedlenia w świetle stanowiska organów podatkowych i sądów administracyjnych piszemy w ppkt 3.1 tego rozdziału.

Korzystanie przy sprzedaży nieruchomości ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (tj. w związku z upływem 2 lat od pierwszego zasiedlenia) nie jest obowiązkowe. Podatnik może z tego zwolnienia zrezygnować, jeżeli dwie strony transakcji są czynnymi podatnikami VAT i złożą przed dokonaniem dostawy naczelnikowi właściwemu dla nabywcy oświadczenie o wyborze opodatkowania transakcji (art. 43 ust. 10 ustawy o VAT). Oświadczenie to musi zawierać określenie stron transakcji (imiona i nazwiska lub nazwy, adresy, NIP), planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku (budowli, itp.) oraz adres sprzedawanego budynku (budowli, itp.).

Rezygnacja ze zwolnienia z VAT (wybór opodatkowania) może być korzystna dla dwóch stron transakcji - sprzedawca nie będzie bowiem musiał korygować VAT odliczonego od wydatków na tę nieruchomość (o korekcie tej piszemy w dalszej części tego opracowania), a nabywca nie będzie musiał płacić PCC.

» Sprzedaż w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia lub przed upływem 2 lat od tego zasiedlenia

Jeżeli sprzedaż dokonywana jest w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia lub przed upływem 2 lat od tego zasiedlenia, to nie może ona być zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Pod pewnymi warunkami, może być jednak zwolniona z VAT na podstawie pkt 10a ww. przepisu. To zwolnienie przysługuje pod warunkiem, że:

a) w stosunku do obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do odliczenia VAT,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów (ten warunek nie musi być spełniony, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat).

Korekta odliczonego VAT dokonywana w związku z zastosowaniem zwolnienia z VAT do sprzedaży

Jeżeli sprzedaż lokalu jest zwolniona z VAT, może wystąpić konieczność skorygowania VAT odliczonego od zakupu tego lokalu lub od wydatków modernizacyjnych (na podstawie art. 91 ustawy o VAT). Korekty tej będzie trzeba dokonać, jeżeli sprzedaż nastąpi w tzw. okresie korekty, który dla nieruchomości wynosi 10 lat. Omawianej korekty należy dokonać w miesiącu sprzedaży nieruchomości, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty.

Zgodnie z utrwalonym już stanowiskiem organów podatkowych, 10-letni okres korekty należy stosować także do wydatków na ulepszenie nieruchomości, których wartość przekracza 15.000 zł. Natomiast do wydatków o niższej wartości należy stosować 12-miesięczny okres korekty.

wykrzyknik Przy ustalaniu okresu korekty (10-letni czy 12-miesięczny), który należy zastosować do wydatków na ulepszenie nieruchomości, uwzględnia się jedynie wysokość nakładów ulepszeniowych, a nie wartość początkową nieruchomości, czy też jej wartość po dokonanym ulepszeniu.

Tak wynika m.in. z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 maja 2017 r., nr 0461-ITPP2.4512.79.2017.2.DM, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 6 lutego 2015 r., nr IBPP1/443-1009/14/LSz czy Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 6 marca 2014 r., nr ITPP2/443-1261/13/PS. W tej ostatniej interpretacji czytamy:

"(...) Ulepszenie środka trwałego należy (...) traktować dla celów podatku od towarów i usług tak jak zakup odrębnego środka trwałego. A zatem limit, o którym mowa w ww. przepisie (w art. 91 ust. 1 i 2 ustawy o VAT; chodzi tu o limit 15.000 zł - przyp. red.) powinien być ustalany odrębnie w odniesieniu do wartości początkowej danego środka trwałego oraz wartości jego ulepszenia, gdyż nabycie środka trwałego oraz ewentualne jego późniejsze ulepszenia stanowią co do zasady odrębne i niezależne od siebie decyzje podatnika, które z reguły następują w różnych okresach rozliczeniowych, a nawet latach. (...)"

UWAGA! W przypadku, gdy nieruchomość była ulepszana kilkakrotnie (i po ulepszeniach oddawana do użytkowania), okres korekty dla każdego ulepszenia należy liczyć odrębnie.

Przykład

Podatnik kupił lokal bez VAT. Lokal ten został ulepszony w 2006 r., 2008 r. i w 2009 r. Poszczególne wydatki przekraczały 15.000 zł. We wrześniu 2017 r. lokal został sprzedany. Sprzedaż była zwolniona z VAT. Ponieważ sprzedaż nastąpiła w okresie korekty, podatnik musi skorygować część VAT odliczonego od wydatków ulepszeniowych. Wszystkie dane pokazano w tabeli.

Rok poniesienia wydatku 2006 r. 2008 r. 2009 r.
Kwota odliczonego VAT 8.000 zł 10.000 zł 13.000 zł
Okres korekty 2006-2015 2008-2017 2009-2018
Korekta VAT Nie podlega
korekcie (okres korekty już minął)
10.000 zł × 1/10
1.000 zł
(korekta za 2017 r.)
13.000 zł × 2/10
2.600 zł
(korekta za lata 2017 i 2018)
Razem korekta VAT   3.600 zł

Jeżeli podatnik rozlicza VAT miesięcznie, kwotę korekty VAT (3.600 zł) powinien wykazać w deklaracji VAT za wrzesień 2017 r. po stronie podatku naliczonego ze znakiem "minus". Zmniejszy ona VAT naliczony za dany okres rozliczeniowy.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.