
Likwidacja działalności gospodarczej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 100 (1350) z dnia 15.12.2016
Likwidacja firmy a składki z innych tytułów
Likwidując działalność gospodarczą przedsiębiorca przestaje podlegać ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w ZUS. Jeśli jednocześnie wykonuje np. umowę zlecenia (niezwiązaną z prowadzoną działalnością), wtedy wykonywane zlecenie staje się dla niego jedynym tytułem do ubezpieczeń społecznych. Jeżeli do czasu likwidacji działalności miał ze zlecenia opłacaną tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne, to po zamknięciu firmy, od wynagrodzenia uzyskiwanego ze zlecenia, oprócz składki zdrowotnej, powinien mieć potrącane i odprowadzane przez zleceniodawcę do ZUS także składki na ubezpieczenia społeczne.
O likwidacji firmy należy więc poinformować podmioty, z którymi przedsiębiorca ma zawarte np. umowy zlecenia. Informacja ta będzie bowiem miała wpływ na zakres lub charakter ubezpieczeń z tytułu wykonywanych umów zlecenia. Na tę okoliczność należy złożyć płatnikowi stosowne oświadczenie.
Oświadczenie na okoliczność likwidacji firmy przedsiębiorca powinien też złożyć płatnikowi, jeśli jest u niego zatrudniony jako pracownik, ale przebywa obecnie na urlopie wychowawczym. Wtedy pracodawca rozpocznie naliczanie za niego składek z tytułu korzystania z tego urlopu.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PrzewodnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|