podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Ustalanie dochodu za 2017 r. - wybrane zagadnienia - Dodatek nr 35 do Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 36 (971) z dnia 20.12.2017

Zamknięcie podatkowej księgi i ustalenie dochodu rocznego

Zamknięcie księgi przychodów i rozchodów

Zamknięcie podatkowej księgi przychodów i rozchodów związane jest dokonaniem podsumowania (rocznego) jej zapisów w poszczególnych kolumnach. Sposób, w jaki zamyka się podatkową księgę, uzależniony jest od tego, czy podatnik w ciągu roku:

  • podsumowywał poszczególne kolumny księgi narastająco od początku roku, czy
     
  • sumował jedynie przychody i koszty z danego miesiąca.

W praktyce zazwyczaj stosowany jest pierwszy z ww. sposobów, gdyż przy ustalaniu zaliczek na podatek dochodowy za poszczególne miesiące podatnicy uwzględniają przychody i koszty ich uzyskania od początku roku. Sposób ten polega na tym, że po zakończeniu miesiąca dane z kolumn 7-14 sumuje się. Następnie pod podsumowaniem danego miesiąca wpisuje się w poszczególnych kolumnach sumy od początku roku do miesiąca poprzedzającego dany miesiąc, a w kolejnej pozycji w poszczególnych kolumnach wpisuje się sumę od początku roku. Gdy podatnik w ciągu roku sumował osiągnięte od początku roku przychody i koszty ich uzyskania, to wartości wykazane na koniec grudnia są jednocześnie podsumowaniem przychodów i kosztów podatkowych danego roku.

Jeśli natomiast podatnik stosował drugi z ww. sposobów (tj. sumował tylko przychody i koszty z danego miesiąca), to po zakończeniu roku powinien na oddzielnej stronie w księdze sporządzić zestawienie roczne. W zestawieniu tym należy wpisać do właściwych kolumn sumy z poszczególnych miesięcy, a następnie je dodać.

Ustalenie dochodu (straty)

Czynnością kończącą proces związany z zamknięciem podatkowej księgi jest ustalenie dochodu (straty).

Zasady ustalania dochodu na podstawie podatkowej księgi określono w objaśnieniach zamieszczonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie podatkowej księgi. Wynika z nich, że w celu ustalenia dochodu osiągniętego w danym roku podatkowym, należy na oddzielnej stronie księgi:

1) ustalić wartość osiągniętego przychodu w roku podatkowym (kolumna 9),

2) ustalić wysokość poniesionych w roku podatkowym kosztów uzyskania przychodów w następujący sposób:

  • do wartości spisu z natury na początek roku podatkowego doliczyć wartość zakupu towarów handlowych (materiałów) z kolumn 10 i 11, a następnie pomniejszyć o wartość spisu z natury sporządzonego na koniec roku podatkowego,
     
  • kwotę wynikającą z tego obliczenia powiększyć o kwotę wydatków z kolumny 14 ("razem wydatki") oraz pomniejszyć o wartość wynagrodzeń w naturze w tej części, w której wydatki (koszty) związane z wynagrodzeniami w naturze zostały zaksięgowane w innych kolumnach księgi (np. w gastronomii koszty zakupu materiałów i towarów handlowych zużytych do przygotowania posiłków dla pracowników zostały wpisane w kolumnie 10),

3) wartość osiągniętego przychodu (kolumna 9) pomniejszyć o wysokość poniesionych w roku podatkowym kosztów uzyskania przychodu, obliczonych w ww. sposób; wynikająca z tego obliczenia różnica stanowi kwotę dochodu osiągniętego w roku podatkowym.

Ustaloną w powyższy sposób kwotę przychodów, kosztów ich uzyskania oraz dochodu (straty) wykazuje się w rocznym zeznaniu podatkowym.

Przykład

Na koniec 2017 roku podatnik podsumował księgę przychodów i rozchodów oraz sporządził i wycenił spis z natury. Zapisy w księdze wyglądają następująco:

... Opis zdarzenia gospodarczego ... Przychód Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu Koszty uboczne zakupu ... Wydatki (koszty)
razem przychód (7+8) razem wydatki (12+13)
 zł gr  zł gr  zł gr  zł gr
6 9 10 11 14
Spis z natury na 1 stycznia 2017 r. 10.000 00
...
...
Suma strony 200.000 00 100.000 00 10 00 10.000 00
Przeniesienie z poprzedniej strony 1.500.000 00 1.000.000 00 990 00 70.000 00
Razem od początku roku 1.700.000 00 1.100.000 00 1.000 00 80.000 00
Spis z natury na 31 grudnia 2017 r. 50.000 00

Podatnik ustalił dochód za 2017 r.:

1) suma przychodów (kolumna 9): 1.700.000 zł;

2) koszty uzyskania przychodów:

  • spis z natury na początek roku: 10.000 zł,
     
  • (plus) wydatki na zakup towarów handlowych i materiałów (kolumna 10): 1.100.000 zł,
     
  • (plus) koszty uboczne zakupu (kolumna 11): 1.000 zł,
     
  • (minus) wartość spisu z natury na koniec roku: 50.000 zł,
     
  • (plus) pozostałe wydatki (kolumna 14): 80.000 zł,
     
  • razem koszty uzyskania przychodów: (10.000 zł + 1.100.000 zł + 1.000 zł - 50.000 zł + 80.000 zł) = 1.141.000 zł;

3) dochód: 1.700.000 zł - 1.141.000 zł = 559.000 zł.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60