podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Wydatki na promocję firmy - Dodatek nr 17 do Przeglądu Podatku Dochodowego nr 22 (454) z dnia 20.11.2017

Organizacja zawodów sportowych

Firma z branży handlowej (działająca w formie spółki) zamierza organizować zawody sportowe. Będą to imprezy zarówno o charakterze otwartym, tj. z udziałem nie tylko pracowników, ale także osób spoza firmy, jak również imprezy zamknięte - tylko dla pracowników. W tym celu poniesie wydatki na zakup strojów sportowych z logo firmy, wynajęcie hali sportowej, umieszczenie banerów reklamowych w celu zapoznania z ofertą handlową firmy, zakup napojów i drobnego poczęstunku. Czy poniesione wydatki, sfinansowane ze środków obrotowych, będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Tak. Wymienione w treści pytania wydatki firma będzie miała prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 updof i art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych odpowiednio w art. 23 updof i art. 16 ust. 1 updop.

Wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (art. 23 ust. 1 pkt 23 updof i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Natomiast wydatki o charakterze reklamowym mogą być zaliczone do kosztów podatkowych na ogólnych zasadach, wynikających z art. 22 ust. 1 updof i art. 15 ust. 1 updop.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 25 listopada 2014 r., nr IPPB1/415-1030/14-4/AM wyjaśnił, że ponieważ ustawodawca nie zdefiniował pojęcia reprezentacji, reklamy oraz promocji, należy odnieść się do wykładni językowej tych pojęć. W interpretacji tej czytamy: "Reprezentacja odnosi się do dobrego reprezentowania firmy. W konsekwencji o reprezentacji należy mówić w odniesieniu do całokształtu każdych działań mających na celu stworzenie i utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, to jest w relacji z kontrahentami (ich przedstawicielami), gośćmi i potencjalnymi klientami. Obejmuje ona zarówno działania zmierzające do:

  • stworzenia oczekiwanego wizerunku, pozycji podatnika jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, jak i
     
  • stworzenia korzystnych warunków w celu nawiązania nowych lub też podtrzymania (rozszerzenia) dotychczasowych kontaktów.

Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji »obraz przedsiębiorcy« przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez przedsiębiorcę ma na celu stworzenie o nim takiego wyobrażenia, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług. Z kolei reklama to działania podmiotu gospodarczego kształtującego popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, zachwalanie, mające na celu skłonienie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego. (...) Do reklamy można zatem zaliczyć te działania, które mają na celu przekazanie wiedzy o zaletach i wartości reklamowej firmy (reklama firmy), realizowane poprzez rozpowszechnianie jej logo".

Jak wynika z treści pytania, firma zamierza organizować zawody sportowe, w których uczestniczyć będą pracownicy firmy. Niektóre spotkania będą mieć charakter otwarty, tj. uczestniczyć w nich będą także osoby z zewnątrz.

Posiłkując się powołaną interpretacją, trzeba przyjąć, że wydatki na zorganizowanie imprezy sportowej z udziałem osób spoza firmy, należy zaliczyć do kosztów reklamy firmy. Działania takie mają bowiem na celu rozpowszechnianie informacji o niej i jej ofercie handlowej. Oznacza to, że poniesione w tym celu wydatki, tj. na zakup koszulek z logo firmy, wynajem hali sportowej, umieszczenie banerów reklamowych i na zakup napojów oraz drobnego poczęstunku, będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, zgodnie z definicją kosztów podatkowych zaprezentowaną na wstępie odpowiedzi.

Pozostała jeszcze do rozstrzygnięcia kwestia wydatków na zorganizowanie zawodów sportowych mających zamknięty charakter, tj. zorganizowanych dla samych pracowników firmy. Tutaj nie możemy przyjąć, że poniesione w tym celu wydatki będą miały charakter reklamowy. Tego rodzaju spotkania można jednak potraktować jako imprezę integracyjną, mającą na celu wzmocnienie więzi pomiędzy pracownikami, poprawę atmosfery w pracy, co może przełożyć się na zwiększenie efektywności pracy pracowników, skutkujące wzrostem przychodów firmy. W związku z tym wydatki na zorganizowanie takiej imprezy, tj. na: 

  • wynajem hali sportowej,
     
  • zakup napojów czy drobnego poczęstunku,

sfinansowane ze środków obrotowych firmy, będą mogły być również zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60