podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Wydatki na promocję firmy - Dodatek nr 17 do Przeglądu Podatku Dochodowego nr 22 (454) z dnia 20.11.2017

Wydatki na reklamę przyszłej firmy

Podatnik w grudniu 2017 r. rozpocznie prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, z której dochody będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wcześniej, tj. w listopadzie 2017 r. zamieścił w internecie reklamę swojej przyszłej firmy. Czy poniesione na ten cel wydatki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów po podjęciu działalności gospodarczej?

Tak. Koszty reklamy przyszłej firmy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dacie rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 22 ust. 1 updof, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 updof.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów są racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Dla potrzeb podatkowych ważne jest, aby wydatki były poniesione w określonym celu. Podatnik powinien więc wykazać związek między wydatkami a działalnością, działając w przekonaniu, że poniesienie wydatków może doprowadzić do osiągnięcia przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła.

Przepisy ustawy o PIT nie zawierają norm prawnych, które zabraniałyby zaliczania do kosztów podatkowych, wydatków ponoszonych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Trzeba jednak mieć na uwadze, że obowiązek udowodnienia powiązania poniesionych wydatków ze źródłem przychodów spoczywa na podatniku. Koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, ale mające związek z uzyskiwanymi później przychodami, mogą zatem stanowić koszty uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej.

W rozpatrywanej sytuacji mamy do czynienia z wydatkami na reklamę przyszłej firmy.

Należy zauważyć, że w obecnej rzeczywistości życia gospodarczego (w dobie wciąż rosnącej konkurencji) reklama niemal w każdej branży jest nieodzowna. Tego rodzaju wydatki spełniają przesłanki kosztu poniesionego w celu uzyskania przychodów, o których mowa w powołanym art. 22 ust. 1 updof. Jednocześnie nie zostały wykluczone z kosztów podatkowych na podstawie art. 23 updof, co oznacza, że stanowią koszty uzyskania przychodów w tym przypadku, w dacie rozpoczęcia działalności przez podatnika.

Jeżeli podatnik będzie prowadził księgowość w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów, to wydatki te powinien zaksięgować w kolumnie 13 podatkowej księgi ("pozostałe wydatki") w dacie rozpoczęcia działalności gospodarczej.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60