podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Wydatki na promocję firmy - Dodatek nr 17 do Przeglądu Podatku Dochodowego nr 22 (454) z dnia 20.11.2017

Napoje i słodycze serwowane na spotkaniach promocyjnych

Spółka w celu promowania sprzedawanych towarów organizuje spotkania promocyjne służące zapoznaniu potencjalnych klientów z właściwościami i sposobami używania tych towarów. Uczestnikom spotkań zapewniane są napoje (kawa, herbata) oraz drobny poczęstunek (ciastka, cukierki). Czy wydatki na zakup tych artykułów można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów?

Tak, w tym przypadku wspomniane wydatki są kosztami podatkowymi.

W rozumieniu art. 22 ust. 1 updof i art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Nie dotyczy to jednak kosztów, które na mocy art. 23 updof i art. 16 ust. 1 updop nie są uważane za koszty uzyskania przychodów. Wśród kosztów objętych wspomnianym wykluczeniem są koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Tak stanowi art. 23 ust. 1 pkt 23 updof i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.

Wymaga jednak podkreślenia, że zgodnie z obowiązującą wykładnią tego przepisu przyjmuje się, że ma on zastosowanie do wydatków ponoszonych na zakup żywności, napojów czy usług gastronomicznych i cateringowych, których wyłącznym bądź dominującym celem jest budowanie dobrego wizerunku podatnika i jego firmy oraz kształtowanie relacji z kontrahentami. W takim bowiem przypadku wspomniane wydatki kwalifikują się do kategorii kosztów reprezentacji. Inaczej takie wydatki należy jednak ocenić, gdy służą one reklamie firmy, promowaniu jej działalności i produktów. Wówczas tych wydatków omawiane wyłączenie nie dotyczy.

W stanie faktycznym opisanym w pytaniu podatnik ponosi wydatki na zakup żywności (napojów i słodyczy) zużywanych na potrzeby spotkań, w trakcie których promowane są towary dystrybuowane przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej. W tych okolicznościach niewątpliwie podejmowane działania promocyjne mają na celu osiągnięcie przychodów. Wynika to z istoty takich działań, tj. upowszechniania informacji o sprzedawanych towarach i ich rozpoznawalności na rynku, co w konsekwencji ma się przełożyć korzystnie na ich sprzedaż (zwiększenie sprzedaży bądź zachowanie jej na niezmniejszonym poziomie).

Zatem wydatki związane z organizacją spotkań promocyjnych, w tym wydatki na zakup napojów i słodyczy stanowiących poczęstunek dla uczestników tych spotkań podatnik może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60