podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
Uwaga: Do 20 maja 2024 r. roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne przez przedsiębiorców
A A A

Dokumentowanie transakcji dla celów VAT - Dodatek nr 13 do Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 12 (947) z dnia 20.04.2017

Czy można anulować fakturę wysłaną kontrahentowi drogą elektroniczną?

Wystawiłem fakturę zaliczkową przed wpłatą zaliczki - na jej podstawie kontrahent miał dokonać zapłaty za przyszłą dostawę. Fakturę tę wysłałem kontrahentowi drogą elektroniczną. Kontrahent jednak zrezygnował z zakupu i nie dokonał wpłaty. Czy mogę anulować ww. fakturę, skoro posiadam wszystkie jej egzemplarze w formie papierowej?

Nie. Anulowanie faktury, o której mowa w pytaniu, nie jest możliwe.

Przepisy o VAT nie odnoszą się do możliwości anulowania faktur, ale w praktyce organy podatkowe uznają, że w wyjątkowych sytuacjach anulowanie faktury jest możliwe. Przede wszystkim, faktura może być anulowana tylko w sytuacji, gdy udokumentowana nią czynność nie została dokonana, a faktura nie została wprowadzona do obrotu. Organy podatkowe przyjmują przy tym, że faktura "nie została wprowadzona do obrotu", jeżeli klient nie posiada faktury (np. gdy jej nie odbierze, lub ją odeśle bez księgowania - tj. nie wprowadzi jej do swoich ksiąg podatkowych), a wystawca faktury jest w posiadaniu wszystkich egzemplarzy ww. faktury.

Anulowanie faktury powinno odbyć się poprzez opatrzenie faktury odpowiednią adnotacją o przyczynie i okolicznościach jej anulowania. Taka faktura powinna pozostać (we wszystkich egzemplarzach) w dokumentacji podatkowej. Zaznaczamy przy tym, że anulowanie faktury jest możliwe tylko w wyjątkowych sytuacjach i nie może być stosowaną praktyką podatkową. Podatnik powinien więc dochować wszelkiej staranności, aby anulowanie faktur nie było konieczne.

Z pytania wynika, że podatnik wysłał do kontrahenta fakturę drogą elektroniczną i kontrahent tę fakturę otrzymał. Faktura została zatem wprowadzona do obrotu, więc jej anulowanie nie jest możliwe. Nie ma znaczenia, że podatnik posiada wszystkie egzemplarze faktury w formie papierowej. Ponieważ do transakcji nie dojdzie, podatnik powinien więc wystawić fakturę korygującą.


UWAGA!
Anulowanie faktury elektronicznej byłoby możliwe, gdyby np. faktura była jedynie pomyłkowo wygenerowana z systemu, ale nie była ona przez kontrahenta pobrana/otrzymana (por. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 21 grudnia 2010 r., nr IPPP1/443-1055/10-4/AP). Taka sytuacja jednak - jak zakładamy - tu nie występuje.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.