podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Dokumentowanie transakcji dla celów VAT - Dodatek nr 13 do Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 12 (947) z dnia 20.04.2017

Faktura jako dowód księgowy

Podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej. Są to m.in. dowody zewnętrzne obce. Elementy, jakie powinny zawierać takie dowody, określone zostały w art. 21 ustawy o rachunkowości. Z przepisu tego wynika, że dowód księgowy powinien generalnie zawierać co najmniej:

1) określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego,

2) określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej,

3) opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych,

4) datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą - także datę sporządzenia dowodu,

5) podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów,

6) stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania (danych tych można nie zamieszczać na dowodzie księgowym, jeżeli wynika to z techniki dokumentowania zapisów księgowych).

Można zaniechać zamieszczania na dowodzie księgowym danych wymienionych w pkt 1-3 i 5, jeżeli wynika to z odrębnych przepisów. Wartość może być w dowodzie pominięta, jeżeli w toku przetwarzania w rachunkowości danych wyrażonych w jednostkach naturalnych następuje ich wycena, potwierdzona stosownym wydrukiem.

Wystawiona prawidłowo faktura zawiera z reguły wszystkie elementy wymagane dla dowodów księgowych. Generalnie nie ma zatem przeszkód, aby faktura stanowiła podstawę zapisów w księgach rachunkowych. W praktyce taka sytuacja występuje najczęściej.

wykrzyknik Dowody księgowe powinny być rzetelne, tj. zgodne z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczej, którą dokumentują, kompletne oraz wolne od błędów rachunkowych.

Zatem jeśli jednostka otrzyma "pustą" fakturę (dokumentującą transakcję, która nie miała miejsca), to nie powinna jej ujmować w swoich księgach rachunkowych.

Wspomnijmy, że jeśli w momencie zamknięcia ksiąg rachunkowych miesiąca/roku obrotowego jednostka nie posiada faktury dokumentującej poniesiony (rzeczywisty) koszt, to podstawą zapisu w księgach może być dowód zastępczy, wystawiony do czasu otrzymania faktury.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60