podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Jednolity Plik Kontrolny - wyjaśnienie najbardziej problemowych kwestii - Dodatek nr 10 do Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 9 (944) z dnia 20.03.2017

Zakład budżetowy a obowiązki w zakresie JPK

Jesteśmy zakładem budżetowym. Czy dotyczą nas obowiązki w zakresie JPK_VAT?

Obowiązki w zakresie JPK_VAT nie powinny dotyczyć zakładu budżetowego.

Centralizacją rozliczeń VAT zostały objęte (najpóźniej od 1 stycznia br.) m.in. samorządowe zakłady budżetowe jako jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST).


UWAGA!
W wyniku centralizacji rozliczeń VAT, podatnikiem dla celów VAT jest wyłącznie jednostka samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym, obowiązki w zakresie JPK_VAT powinny spoczywać na JST, a nie na jej jednostkach organizacyjnych (tu: zakładzie budżetowym). Od wewnętrznych ustaleń zależy natomiast, w jaki sposób i w jakiej formie zakład budżetowy będzie przekazywał do JST dane (niezbędne do sporządzenia np. informacji o ewidencji VAT i przesłania jej do organu podatkowego w postaci JPK).

Jak czytamy w broszurze MF (na stronie internetowej Ministerstwa Finansów zamieszczono dwie broszury informacyjne dotyczące centralizacji jednostek samorządu terytorialnego, pt.: "Centralizacja rozliczeń w podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego", "Centralizacja rozliczeń VAT w JST - dodatkowe wyjaśnienia"), z chwilą wdrożenia centralizacji rozliczeń VAT - JST przejęła obowiązki podatnika VAT za swoje jednostki organizacyjne i dlatego powinna opracować procedury dotyczące rozliczeń VAT z jednostkami organizacyjnymi z uwzględnieniem przepisów prawa. Przykładowo, ewidencja VAT JST może być zbiorem ewidencji prowadzonych przez jej poszczególne jednostki organizacyjne (powinna być jednak prowadzona według tych samych zasad).

Powyższe znajduje potwierdzenie w odpowiedzi podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów z 27 września 2016 r., nr PT3.054.6.2016.AEW.436, na interpelację poselską nr 5911, w której czytamy m.in.:

"(...) jednostka samorządu terytorialnego od dnia dokonania centralizacji będzie zobowiązana do złożenia do 31 stycznia 2017 r. informacji o prowadzonej ewidencji przez poszczególne jednostki organizacyjne tej jednostki samorządu terytorialnego, na których ciążył ten obowiązek, a którego nie zrealizowały przed centralizacją.

Jednocześnie samorządy spełniające kryteria wskazane dla małych i średnich przedsiębiorców w rozumieniu przepisów o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej będą zobowiązane do składania informacji o prowadzonej ewidencji VAT dopiero za miesiące, które przypadają od 1 stycznia 2017 r. (...)"

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60