podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Prowadzenie działalności sezonowej przez przedsiębiorców - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 48 (2131) z dnia 13.06.2024

Przystosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych

Otwieramy pensjonat. Kilka pokoi chcemy przystosować dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Jakie wymagania muszą spełniać takie pomieszczenia?

Obiekty hotelarskie powinny spełniać wymagania dotyczące dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych, w zakresie określonym dla budynków zamieszkania zbiorowego, które precyzuje załącznik nr 8 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.

W obiektach powyżej 50 tzw. jednostek mieszkalnych (j.m.) co najmniej jedna powinna być dostosowana do potrzeb niepełnosprawnych, a dla każdych kolejnych rozpoczętych 100 j.m. powyżej 100 j.m. co najmniej jedna. Powinno to polegać na:

  • wyposażeniu w poręcze i uchwyty ułatwiające korzystanie z urządzeń higieniczno-sanitarnych,
  • zamontowaniu wyłączników światła, sygnalizacji przywoławczej, telefonu i sterowania telewizorem dostępnych z łóżka,
  • zapewnieniu umeblowania umożliwiającego korzystanie osobom poruszającym się na wózkach, w tym wysokość podjazdu min. 67 cm pod płytę stołu, biurka i umywalki.

Ogólnodostępne elementy wyposażenia obiektu, takie jak urządzenia komunikacji wewnętrznej, przyciski i wyłączniki, powinny być umieszczane na wysokości 90-110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku. Co najmniej jeden telefon ogólnodostępny powinien być przystosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne, umieszczony na wysokości 90-110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku. Chociaż jedno stanowisko recepcyjne powinno dysponować ladą o wysokości nieprzekraczającej 90 cm, z podjazdem o wysokości min. 67 cm, lub powinno być wydzielone osobne stanowisko obsługi osób poruszających się na wózkach.

W salach gastronomicznych i wielofunkcyjnych należy przystosować miejsca umożliwiające korzystanie z usług osobom na wózkach. Przyciski sterujące windami powinny być opisane w sposób czytelny dla niewidzących, a windy wyposażone w sygnalizację dźwiękową.

Ponadto należy pamiętać, że w obiektach hotelarskich należy umieścić w widocznym miejscu:

  • nazwę oraz siedzibę lub imię i nazwisko, a także adres przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie w tym obiekcie,
  • tablicę określającą rodzaj i kategorię obiektu,
  • informację o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami,
  • informację o przystosowaniu obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych.
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60