podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Leasing w podatku dochodowym - Dodatek nr 12 do Przeglądu Podatku Dochodowego nr 14 (470) z dnia 20.07.2018

Wydatki poniesione przed oddaniem do używania leasingowanej maszyny

Spółka z o.o. zawarła umowę leasingu operacyjnego na maszynę. Przed oddaniem jej do użycia poniesie koszty transportu i montażu tej maszyny, a także szkolenia pracowników z obsługi tego urządzenia. Czy wymienione koszty spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu poniesienia tych kosztów?

Koszty transportu maszyny, szkolenia pracowników, a także nakłady na montaż (o ile wraz z montażem leasingowanej maszyny nie dojdzie do jej ulepszenia) spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu ich poniesienia.

Koszty transportu maszyny oraz szkolenia pracowników z obsługi tej maszyny powinny być kwalifikowane jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, gdyż nie można ich powiązać z konkretnym przychodem. Koszty te po spełnieniu przesłanek określonych w art. 15 ust. 1 updop, będą podlegały zaliczeniu w koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 4d updop. W myśl tego ostatniego przepisu, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów - stosownie do art. 15 ust. 4e updop - uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku) albo innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Także wydatek dotyczący montażu leasingowanego składnika majątku, co do zasady, należało będzie zaliczyć do kosztów podatkowych na takich samych zasadach. Jednak by prawidłowo określić charakter poniesionych przez spółkę wydatków, trzeba mieć pewność, że nie będą one poniesione na ulepszenie obcego środka trwałego.

Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10.000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania. Wzrost wartości użytkowej mierzy się w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Tak wynika z art. 16g ust. 13 updop.

W przypadku zawarcia umowy leasingu operacyjnego przedmiot leasingu jest środkiem trwałym u leasingodawcy i to on dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Natomiast leasingobiorca (korzystający), który poniesie nakłady na ulepszenie obcego środka trwałego, powinien je zakwalifikować do tzw. inwestycji w obcym środku trwałym. Przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych podlegają amortyzacji jako środki trwałe, niezależnie od przewidywanego okresu ich używania (art. 16a ust. 2 updop).

Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika jednak, by wspomniane nakłady na montaż miały być poniesione na ulepszenie obcego środka trwałego. Wobec tego wszystkie wspomniane w pytaniu koszty, tj. transportu oraz montażu maszyny, jak również szkolenia pracowników w zakresie obsługi maszyny, będzie można potrącić w dacie ich poniesienia.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60