podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Firmowe koszty podatkowe - wybrane zagadnienia - Dodatek nr 10 do Przeglądu Podatku Dochodowego nr 12 (468) z dnia 20.06.2018

Nagrody wydane w ramach sprzedaży premiowej

Spółka z o.o. zajmująca się sprzedażą instalacji c.o. zorganizowała sprzedaż premiową. Kontrahenci (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą), którzy zrealizowali wyznaczoną w regulaminie promocji określoną wielkość obrotów, otrzymują nagrodę w postaci bezpłatnego wyjazdu na szkolenie. Czy koszt ufundowanej nagrody może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów?

Koszty ufundowanej nagrody mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych wynikających z art. 15 ust. 1 updop.

W oparciu o definicję kosztów uzyskania przychodów zawartą w art. 15 ust. 1 updop, przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów ze źródła przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. Są to zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli podatnik wykaże, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (zapewnienia funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Podatnik kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów, powinien kierować się podstawową zasadą istnienia związku pomiędzy poniesionym kosztem a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu, albowiem to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że poniesienie kosztu ma lub może mieć wpływ na wysokość osiąganych przychodów bądź na zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.

W rozpatrywanym przypadku spółka zorganizowała sprzedaż premiową dla kontrahentów. Promocja polega na możliwości zdobycia przez kontrahenta nagrody w postaci bezpłatnego wyjazdu na szkolenie, jeżeli wartość zawartych transakcji osiągnie wyznaczony w regulaminie pułap obrotów. Celem zorganizowania akcji promocyjnej jest więc zwiększenie obrotów, a tym samym wzrost przychodów w firmie. Nie ulega w tym przypadku wątpliwości, że wydatki poniesione na ufundowanie nagrody wiążą się z uzyskiwaniem przychodów i w rezultacie mogą stanowić koszty podatkowe. Spółka powinna jednak zadbać o to, by zgromadzone na tę okoliczność dokumenty potwierdzały fakt poniesienia wydatków na nagrody oraz zgodny z regulaminem promocji sposób ich rozdysponowania na rzecz nagrodzonych osób.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60