podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Likwidacja działalności gospodarczej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 103 (1457) z dnia 28.12.2017

Likwidacja działalności a zwrot ulgi za kasę rejestrującą

Zamykam działalność gospodarczą przed upływem trzech lat od rozpoczęcia ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Czy w tej sytuacji muszę oddać całą ulgę na jej zakup?

Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Stanowi tak art. 111 ust. 4 ustawy o VAT.

Istnieją sytuacje, w których podatnik może utracić prawo do ulgi i w konsekwencji będzie zobowiązany do jej zwrotu. Jak stanowi art. 111 ust. 6 ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących m.in. w przypadku, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania.

Pozostałe przesłanki zwrotu omawianej ulgi zostały określone w § 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 163). Z przepisu tego wynika, że podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadkach gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania m.in.:

  • zaprzestaną działalności,
     
  • nastąpi otwarcie likwidacji,
     
  • zostanie ogłoszona upadłość,
     
  • nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, skoro likwidacja działalności gospodarczej, w której obrót rejestrowany był przy zastosowaniu kasy fiskalnej, nastąpi przed upływem 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania, Czytelnik będzie obowiązany do zwrotu całej ulgi z tytułu jej zakupu.

Przykład

Podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu przy zastosowaniu jednej kasy rejestrującej w prowadzonym przez siebie sklepie od 2 stycznia 2016 r. Odliczył od podatku należnego ulgę związaną z jej zakupem w wysokości 700 zł. Podatnik zlikwidował działalność z dniem 2 listopada 2017 r. Ponieważ zaprzestanie prowadzenia działalności nastąpiło przed upływem 3 lat od rozpoczęcia ewidencjonowania, podatnik jest zobowiązany do zwrotu odliczonej kwoty, tj. 700 zł na konto urzędu skarbowego.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60