podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Likwidacja działalności gospodarczej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 103 (1457) z dnia 28.12.2017

Składniki majątku zakupione z dotacji pozostałe po likwidacji firmy

Od stycznia 2014 r. prowadzę działalność gospodarczą opodatkowaną według skali podatkowej. Podatek dochodowy rozliczam na podstawie podatkowej księgi. W związku z rozpoczęciem działalności otrzymałam dotację z Urzędu Pracy dla osoby bezrobotnej. Środki finansowe z tej dotacji przeznaczyłam na zakup różnych składników majątku firmy. W grudniu 2017 r. zamierzam zlikwidować prowadzoną działalność. Czy wyposażenie oraz środki trwałe, których zakup sfinansowałam dotacją muszę wykazać na dzień likwidacji w jakimś zestawieniu? Czy ich późniejsza sprzedaż jest opodatkowana?

Objęcie składników firmowego majątku remanentem likwidacyjnym oraz wykazem składników majątku pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej nie jest uzależnione od źródła finansowania ich nabycia.

Przedsiębiorca ma obowiązek sporządzenia na dzień likwidacji firmy spisu z natury. Tak wynika z § 27 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2017 r. poz. 728). Na podstawie tego spisu podatnik ustala dochód za okres od początku roku podatkowego do dnia likwidacji działalności. Stosownie bowiem do art. 24 ust. 2 ustawy o pdof podatnik prowadzący podatkową księgę oblicza dochód z działalności z uwzględnieniem tzw. różnic remanentowych. Ta zasada ma również zastosowanie w przypadku likwidacji działalności gospodarczej, dlatego konieczne jest sporządzenie remanentu na ten dzień.

Remanentem podatnik obejmuje towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe oraz braki i odpady. Przepisy ustawy o pdof ani rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi nie przewidują jednak, że powinien on obejmować rzeczowe składniki majątku związanego z wykonywaną działalnością, będące wyposażeniem lub środkami trwałymi. Te składniki z kolei podatnik ma obowiązek ująć w wykazie, o którym mowa w art. 24 ust. 3a ustawy o pdof. W wykazie składników majątku pozostałych na dzień likwidacji podatnik prowadzący działalność indywidualnie powinien ująć co najmniej: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę tych wydatków zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych.

Odpłatne zbycie składników firmowego majątku objętych wskazanym wykazem tylko w ściśle określonych okolicznościach będzie skutkowało powstaniem przychodu. Odpłatne zbycie środków trwałych po likwidacji firmy, z wyjątkami nieistotnymi w zaprezentowanym stanie faktycznym, generuje opodatkowany przychód z działalności gospodarczej, gdy do zbycia tych składników majątku dochodzi przed upływem sześciu lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym miała miejsce likwidacja działalności gospodarczej. Wynika tak z art. 14 ust. 2 pkt 17 lit. a) w związku z ust. 3 pkt 12 lit. a) ustawy o pdof.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60