podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
A A A

Sprzedaż nieruchomości - rozliczenie podatkowe i ewidencja księgowa - Dodatek nr 26 do Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 28 (963) z dnia 1.10.2017

Koszty uzyskania przychodu przy sprzedaży części nieruchomości

Jako spółka jawna posiadamy budowlę, która będzie podlegała amortyzacji jeszcze przez kilkanaście lat. Część budowli (1/3 jej powierzchni) zamierzamy sprzedać. Jak ustalić koszt uzyskania przychodu z tytułu takiego zbycia i jak będzie przebiegała dalsza amortyzacja pozostałej części?

W wyniku sprzedaży części budowli dotychczasową wartość początkową całej budowli należy pomniejszyć o wartość zbywanej części (z uwzględnieniem przypadających proporcjonalnie na tę część odpisów amortyzacyjnych). Po zmniejszeniu wartości początkowej dalsze odpisy amortyzacyjne będą dokonywane według pierwotnie przyjętej metody i stawki amortyzacyjnej.

Ustawa o PDOF nie reguluje zagadnienia dotyczącego rozliczenia sprzedaży części środka trwałego. W art. 22g ust. 20 ww. ustawy stwierdzono, że w razie trwałego odłączenia od danego środka trwałego części składowej lub peryferyjnej wartość początkową tego środka zmniejsza się, od następnego miesiąca po odłączeniu, o różnicę między ceną nabycia (kosztem wytworzenia) odłączonej części a przypadającą na nią, w okresie połączenia, sumą odpisów amortyzacyjnych obliczoną przy zastosowaniu metody amortyzacji i stawki amortyzacyjnej stosowanej przy obliczaniu odpisów amortyzacyjnych od tego środka trwałego.

W omawianym przypadku nie następuje wprawdzie faktyczne odłączenie części składowej budowli, niewątpliwie jednak w wyniku zbycia, w odniesieniu do części budowli, następuje zaprzestanie jej wykorzystywania do celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Tak więc choć przywołany przepis nie odnosi się bezpośrednio do zbycia odłączanej części środka trwałego, naszym zdaniem, ww. sposób ustalenia zmniejszenia wartości początkowej może być wykorzystany również w sytuacji dokonania takiego zbycia.

UWAGA! Dla ustalenia wartości początkowej odłączanej części budowli zasadne jest wykorzystanie relacji (stosunku procentowego) powierzchni budowli przeznaczonej na sprzedaż do powierzchni budowli ogółem.

Uwzględniając taką zależność oraz stosując zasadę określoną w ww. art. 22g ust. 20 ustawy o PDOF, wartość początkową dzielonego środka trwałego (tu: budowli) zasadne jest zmniejszyć o wartość odłączanej części ustalonej jako różnica pomiędzy ceną nabycia (kosztem wytworzenia) sprzedawanej części (wyznaczonej na podstawie relacji procentowej) a przypadającą na nią (w okresie połączenia) sumą odpisów amortyzacyjnych ustalaną również na podstawie ww. proporcji. Wartość początkową należy zmniejszyć w miesiącu następnym po odłączeniu.

Przykład

Podatnik sprzedał za kwotę 60.000 zł (pomijamy VAT) 300 m2 utwardzonego parkingu stanowiącego odrębny środek trwały o powierzchni 900 m2 (czyli zbyciu podlegała 1/3 ogółu placu). Wartość początkowa placu podlegającego amortyzacji stawką 4,5% wynosiła 120.000 zł. Dotychczasowe umorzenie placu wynosiło 27.000 zł.

W związku z powyższym, dokonano zmniejszenia wartości początkowej placu o 40.000 zł (1/3 z kwoty 120.000 zł) pomniejszone o dokonane odpisy amortyzacyjne w kwocie 9.000 zł (1/3 z 27.000 zł), czyli o 31.000 zł.

Jednocześnie kwota 31.000 zł została zaliczona na moment sprzedaży do kosztów uzyskania przychodów. Do przychodów zaliczono natomiast kwotę 60.000 zł.

Dalszych odpisów amortyzacyjnych podatnik będzie dokonywał od nowej wartości początkowej równej 89.000 zł (120.000 zł - 31.000 zł).

Od następnego miesiąca po dokonaniu sprzedaży odpis amortyzacyjny (miesięczny) będzie wynosił: (89.000 zł × 4,5%) : 12 miesięcy = 333,75 zł. Roczny odpis wyniesie zatem 333,75 zł × 12 = 4.005 zł.

Zamortyzowanie budowli po odłączeniu sprzedanej części nastąpi po 15 latach i 6 miesiącach, co wynika z wyliczenia:

  • wartość początkowa (po odłączeniu): 89.000 zł - 27.000 zł (dotychczasowe umorzenie) = 62.000 zł,
     
  • okres amortyzacji (po odłączeniu): 62.000 zł : 333,75 zł/m-c = 185,77 zł miesięcy, co daje 15 lat i 6 miesięcy.

Pojęcie częściowej likwidacji środka trwałego nie zostało również określone w ustawie o rachunkowości. W naszej ocenie, dla uniknięcia różnic między ewidencją bilansową i podatkową również dla celów bilansowych możemy przyjąć - w ramach uproszczeń, o których mowa w art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości - rozliczenie sprzedaży analogiczne, jak dla celów podatku dochodowego.

Uwzględniając powyższe, w tym wartości liczbowe przyjęte w przykładzie, w księgach rachunkowych - w związku z częściową likwidacją środka trwałego przeznaczonego do sprzedaży - mogą wystąpić następujące zapisy:

   • koszt z tytułu sprzedaży części środka trwałego:
      - Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne" (31.000 zł),
      - Ma konto 01 "Środki trwałe" (31.000 zł);
   • przychód z tytułu sprzedaży potwierdzony aktem notarialnym i jeśli wystąpi
     taka potrzeba, fakturą:
      - Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki" (60.000 zł),
      - Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne" (60.000 zł).

Jeżeli jednak zastosowanie przedstawionego uproszczenia powodowałoby naruszenie art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości, likwidacji części środka trwałego (w związku z jego zbyciem) należałoby dokonać według zasad ogólnych, co w ewidencji księgowej przebiegałoby następująco:

   • wartość nieumorzona sprzedawanej części (31.000 zł):
      - Wn konto 76-1,
   • dotychczasowe umorzenie (9.000 zł):
      - Wn konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych",
   • wartość początkowa sprzedawanej części (40.000 zł):
      - Ma konto 01 oraz
   • przychód ze sprzedaży potwierdzony aktem notarialnym i jeśli wystąpi
      taka potrzeba - fakturą:
      - Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki",
      - Ma konto 76-0.

Należy jednak zauważyć, że w takim przypadku wystąpiłaby różnica w wielkości wartości początkowej niesprzedanej części budowli, a tym samym powstałyby różnice w wielkości odpisów amortyzacyjnych w ujęciu bilansowym i podatkowym.

Przyjmując założenie, że łącznie z budowlą dokonano zbycia części gruntu (pamiętając, że grunt nie podlega amortyzacji), należy dokonać jego wydzielenia (części zbywanej), odpowiednio zmniejszając dotychczasową wartość początkową. Na moment zbycia wydatki poniesione uprzednio na nabycie wydzielonej części gruntu będą podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.

Uwzględniając przyjęte rozwiązania, stosownych zapisów należy dokonać w ewidencji analitycznej środków trwałych, tj. w kartach obiektów inwentarzowych oraz w księdze inwentarzowej.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.