podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
Uwaga: Do 30 września br. - przekazanie drugiej raty odpisów i zwiększeń na rachunek bankowy ZFŚS Uwaga: Do 30 września br. - obowiązek udzielenia urlopu zaległego
A A A

Amortyzacja środków trwałych w podatku dochodowym - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 77 (1431) z dnia 25.09.2017

Przegląd i konserwacja środka trwałego a jego amortyzacja

Na początku września 2017 r. pracownik firmy serwisowej przeprowadził przegląd i konserwację specjalistycznej kserokopiarki, która jest firmowym środkiem trwałym. W trakcie przeprowadzonej usługi serwisowej dokonano wymiany zużytej części na nową. Koszt przeprowadzonych prac udokumentowanych fakturą wyniósł 3.900 zł. Czy koszt poniesiony w tym celu ma wpływ na zwiększenie wartości początkowej urządzenia i podlega amortyzacji?

Aby nakłady poniesione na środki trwałe prawidłowo rozliczyć w firmowych kosztach podatkowych, w pierwszej kolejności należy określić, czy mają one charakter remontowy, czy mamy do czynienia z ulepszeniem środka trwałego. Od takiej kwalifikacji poniesionych wydatków zależy bowiem sposób ich rozliczenia w kosztach uzyskania przychodów. W przypadku wydatków na remont zasadą jest, że obciążają one bezpośrednio koszty podatkowe w dacie poniesienia, bez względu na ich wartość. Z kolei wydatki na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość początkową i podlegają rozliczeniu w kosztach uzyskania przychodów w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne.

W myśl art. 22g ust. 17 ustawy o pdof z ulepszeniem środka trwałego mamy do czynienia, gdy wydatki poniesione na jego przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekraczają 3.500 zł. Jednocześnie wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Jeśli chodzi o remont środka trwałego, to ustawa o pdof w swoich regulacjach nie zawiera jego definicji. W praktyce ukształtował się natomiast pogląd, że są to prace polegające m.in. na przywracaniu pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego. Nie zalicza się do nich prac, w wyniku których dochodzi do unowocześnienia urządzenia w stosunku do stanu pierwotnego. W kontekście powyższego w odniesieniu do urządzeń bądź maszyn firmowych remontem jest ich naprawa, konserwacja, a także wymiana zużytych części na nowe.


Ujednolicone przepisy prawne dostępne są w serwisie www.przepisy.gofin.pl.


Wobec tego opisane w pytaniu prace należy na potrzeby podatku dochodowego zakwalifikować jako remont firmowego urządzenia. W konsekwencji poniesiony na ten cel wydatek podlega rozliczeniu bezpośrednio w kosztach podatkowych przedsiębiorcy.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60