podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Odwołanie sposobem na uchylenie niekorzystnej decyzji podatkowej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 62 (1416) z dnia 3.08.2017

Odwołanie od awizowanej decyzji

Urząd skarbowy wysłał do mnie decyzję określającą wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych za 2014 r. Z powodu wyjazdu nie mogłem podjąć jej w terminie wskazanym na awizach zostawionych przez listonosza w skrzynce na listy. Decyzję odebrałem kilka dni później, osobiście, w urzędzie skarbowym. Od kiedy należy liczyć termin do wniesienia odwołania?

Dzień doręczenia pisma organu podatkowego nie zawsze jest tożsamy z datą otrzymania go przez adresata. Stanowi o tym art. 150 Ordynacji podatkowej.

Pismo dla osoby fizycznej, którego listonoszowi nie uda się doręczyć w sposób właściwy (art. 148 § 1 Ordynacji podatkowej) lub zastępczy (art. 149 Ordynacji podatkowej), trafia na 14 dni do placówki pocztowej. Adresat jest dwukrotnie zawiadamiany o możliwości odebrania tam pisma. Pierwsze zawiadomienie następuje w dniu pierwszej próby doręczenia pisma. Powtórne awizo otrzymuje się w razie niepodjęcia przesyłki w terminie 7 dni od pozostawienia pierwszego zawiadomienia. Awiza umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej, a gdy nie jest to możliwe - na drzwiach mieszkania adresata lub miejsca wskazanego jako adres do doręczeń w kraju, na drzwiach biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe bądź w widocznym miejscu przy wejściu na jego posesję.

Pismo przechowywane w placówce pocztowej, które nie zostanie podjęte w ciągu 14 dni od dnia zostawienia adresatowi pierwszego zawiadomienia, uznaje się za doręczone z upływem ostatniego dnia tego okresu. Termin doręczenia nie zmienia się - nie przesuwa się - w przypadku faktycznego odebrania przesyłki w późniejszym czasie, np. w siedzibie urzędu skarbowego. Odwołanie od doręczonej w ten sposób decyzji należy więc złożyć w ciągu 14 dni, licząc od dnia następnego po dniu, w którym skończył się okres przechowywania pisma na poczcie.

Przykład

Urząd skarbowy wysłał na adres podatnika decyzję określającą wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych. Przesyłka zawierająca to rozstrzygnięcie nie została doręczona bezpośrednio do rąk podatnika. Listonosz zostawił ją w placówce pocztowej. Adresat był dwukrotnie informowany o możliwości odebrania przesyłki. Awiza pozostawiono mu w dniach: 20 i 28 lipca 2017 r. Termin podjęcia przesyłki minął 3 sierpnia 2017 r. Termin do wniesienia odwołania od decyzji upłynie 17 sierpnia 2017 r.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60