podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Środki trwałe w podatku dochodowym - praktyczne problemy - Dodatek nr 12 do Przeglądu Podatku Dochodowego nr 14 (446) z dnia 20.07.2017

Wydatki na ulepszenie inwestycji w obcym środku trwałym

Jesteśmy spółką prowadzącą działalność w najmowanych lokalach, które ulepszamy na własne potrzeby. Wartość tych prac tworzy inwestycję w obcym środku trwałym. Nakłady te są amortyzowane. W jednym z takich lokali dokonaliśmy w ostatnim czasie zmiany aranżacji witryny sklepowej, tj. usunęliśmy podesty i wyburzyliśmy ścianę. Wartość tych prac przewyższa kwotę 3.500 zł. Spółka zamierza poniesione nakłady potraktować jako ulepszenie środka trwałego, którym jest istniejąca już inwestycja w obcym środku trwałym i podwyższyć wartość początkową tego środka trwałego. Czy spółka postąpi prawidłowo?

Spółka postąpi prawidłowo, zwiększając wartość początkową środka trwałego w postaci inwestycji w obcym środku trwałym.

Ocena skutków podatkowych, które wystąpią w wyniku opisanych przez Czytelnika działań, wymaga wyjaśnienia, czy przeprowadzone prace skutkują ulepszeniem środka trwałego? Jeśli odpowiedź byłaby twierdząca, to rodzi się kolejne pytanie: czy spółka powinna nakłady poniesione w ostatnim okresie uznać za nową inwestycję w obcym środku trwałym czy jako ulepszenie poprzedniej zwiększające jej wartość początkową?

Nakłady poniesione na ulepszenie środka trwałego

Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu, wartość początkową tych środków powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł.

Odpisów amortyzacyjnych od "nowej", podwyższonej wartości początkowej należy dokonywać przy zachowaniu dotychczasowej metody i stawki amortyzacyjnej.

Stosownie do art. 22g ust. 17 updof i art. 16g ust. 13 updop, środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania. Wzrost ten mierzony jest w szczególności: okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych oraz kosztami ich eksploatacji.

Z powołanych przepisów wynika, że ulepszenie może mieć postać przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji. Pojęcia te nie zostały zdefiniowane w prawie podatkowym. Ministerstwo Finansów w piśmie z 13 marca 1995 r., nr PO 3-722-160/94 określiło, że do wydatków na ulepszenie środków trwałych zalicza się wydatki na ich:

  • przebudowę, czyli zmianę (poprawienie) istniejącego stanu środków trwałych na inny,
     
  • rozbudowę, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności zaś budynków i budowli, linii technologicznych, itp.,
     
  • rekonstrukcję, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych,
     
  • adaptację, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż było jego pierwotne przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych,
     
  • modernizację, tj. unowocześnienie środków trwałych.

Wyjaśnienie Ministerstwa Finansów jest nadal aktualne, ponieważ organy podatkowe w identyczny sposób wyjaśniają znaczenie wymienionych pojęć (np. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 9 stycznia 2017 r., nr 2461-IBPB-1-3.4510.944.2016.3.KB).

W opisanym stanie faktycznym uzasadnione jest twierdzenie, że zmiana aranżacji witryny sklepowej (usunięcie podestu i wyburzenie ściany) jest modernizacją najmowanego lokalu. Poniesione przez spółkę wydatki przekroczyły 3.500 zł i powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania. W tym przypadku mamy więc do czynienia z ulepszeniem, o którym mowa w art. 22g ust. 17 updof i art. 16g ust. 13 updop.

Ponowne ulepszenie obcego środka trwałego

Przepisy ustawy o CIT nie odnoszą się do ulepszenia inwestycji w obcym środku trwałym. Mając jednak na uwadze, że taka inwestycja zaliczana jest do środków trwałych, uzasadnione jest więc, by podlegała ulepszeniu. Poniesione nakłady powinny zaś zwiększyć wartość początkową środka trwałego w postaci inwestycji w obcym środku trwałym. Odpisy amortyzacyjne dokonywane będą wtedy od powiększonej wartości początkowej tego środka trwałego, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym nakłady na ulepszenie inwestycji w obcym środku trwałym zwiększyły tę wartość. Odpisy te będą dokonywane za pomocą ustalonej uprzednio stawki amortyzacyjnej.

Organy podatkowe również uważają, że podatnik nie może odrębnie przyjmować do używania oraz rozpoznawać jako inwestycję w obcym środku trwałym każdego kolejnego nakładu dokonywanego w celu zmodernizowania używanego w działalności obcego środka trwałego, lecz powinien sumować dokonywane nakłady, powiększając tym samym (na bieżąco) wartość początkową inwestycji w obcych środkach trwałych (np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 2 lipca 2012 r., nr IPPB3/423-215/12-2/EŻ).

Odnosząc się wprost do sytuacji przedstawionej w pytaniu, należy stwierdzić, że spółka prawidłowo zamierza poniesione w ostatnim czasie nakłady potraktować jako ulepszenie środka trwałego, którym jest istniejąca już inwestycja w obcym środku trwałym i podwyższyć wartość początkową tego środka trwałego.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.