podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Dokumentowanie transakcji dla celów VAT - Dodatek nr 13 do Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 12 (947) z dnia 20.04.2017

Umowa o samofakturowanie

Warunkiem, jaki musi być spełniony - aby możliwe było wystawianie faktur przez nabywcę - jest zawarcie umowy w sprawie wystawiania faktur w imieniu i na rzecz podatnika. W umowie takiej musi zostać określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego tych czynności.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 28 kwietnia 2016 r., nr IBPP2/4512-84/16/IK, podkreślił, że ważne jest, aby strony transakcji potrafiły udowodnić, że porozumienie takie zostało zawarte i że sprzedawca zatwierdza poszczególne faktury według określonej przez strony zasady. Organ podkreślił, że bardzo istotne jest określenie właściwej procedury akceptacji faktur przez sprzedawcę, bowiem w sytuacji, gdy nabywca nie przedstawi faktury do akceptacji sprzedawcy, to i tak dostawca nie będzie zwolniony z obowiązku odprowadzenia podatku należnego z tytułu dokonanej dostawy.

Należy także mieć na uwadze, że przepisy ustawy o VAT nie definiują szczegółowo ww. procedury zatwierdzania faktur. W konsekwencji strony umów o samofakturowanie mają swobodę w określaniu procedury zatwierdzania faktur.

Sposoby akceptowania faktur przez dostawców (usługodawców)

Oprócz najprostszej formy zatwierdzania faktur poprzez ich pisemne akceptowanie (także przesyłane przez mail lub fax), organy podatkowe dopuszczają też tzw. "milczące zatwierdzanie faktur" przez sprzedawców (zwane też "cichym akceptem"). Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 9 grudnia 2016 r., nr 3063-ILPP1-3.4512.139.2016.1.PR, podkreślił, że wprawdzie przepisy ustawy nie wskazują, jak procedura zatwierdzania faktur ma być określona, jednak w interesie podatnika dokonującego dostawy towarów (świadczącego usługę) jest, aby procedura ta była właściwie określona i przestrzegana. Wystawienie faktury przez nabywcę towaru lub usługi wiąże się z określeniem podatku należnego w imieniu i na rzecz dostawcy/usługodawcy. Organ podatkowy uznał za prawidłowe przyjęcie procedury zatwierdzania poszczególnych faktur w oparciu o mechanizm tzw. "milczącego akceptu". W opisanej przez wnioskodawcę sytuacji polegał on na tym, że jeżeli po wystawieniu przez nabywcę faktury i przesłaniu jej do akceptacji sprzedawcy nie uzyska on w określonym w umowie terminie informacji zwrotnej (np. że faktura zawiera błędy), wówczas wystawca przyjmuje, że faktura jest prawidłowa i że kontrahent (poprzez niewyrażenie sprzeciwu) zatwierdził wystawioną fakturę.

Natomiast Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 21 stycznia 2015 r., nr IBPP2/443-803/14/WN, odniósł się do sposobu zatwierdzania faktur, który polegał na zapoznaniu się przez pełnomocnika dostawcy z wystawionymi fakturami, a następnie na złożeniu podpisów na przygotowanym przez nabywcę wykazie faktur. Każda pozycja wykazu odnosiła się do konkretnej, indywidualnie oznaczonej faktury, opatrzona była osobno adnotacją o akceptacji oraz osobnym podpisem pełnomocnika. Dodatkowo, wykaz faktur zaakceptowanych przez pełnomocnika dostawcy przesłano pocztą e-mail do dostawcy. W przypadku stwierdzenia błędu w wystawionej fakturze, pełnomocnik dostawcy powiadamiał o tym nabywcę, wskazując jednocześnie informację o fakturze i rodzaju stwierdzonych błędów. Organ podatkowy uznał, że skoro obie strony zgodnie przyjmą i potwierdzą swoje intencje oraz sposób akceptacji w drodze porozumienia, to należy uznać, że przyjęta przez nie forma akceptacji poszczególnych faktur jest dopuszczalna w świetle obowiązujących przepisów ustawy o VAT.

Akceptowanie faktur przez pełnomocnika sprzedawcy

W ww. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 21 stycznia 2015 r. organ podatkowy uznał ponadto, że akceptacji treści faktur wystawianych przez nabywcę może dokonywać pełnomocnik dostawcy. Organ zauważył bowiem, że przepisy prawa podatkowego nie zawierają wyłączenia możliwości udzielenia odrębnego pełnomocnictwa do dokonywania akceptacji faktur VAT przez pełnomocnika dostawcy towarów i usług. Należy nadmienić, że sytuacja opisana w ww. interpretacji była bardziej skomplikowana, gdyż pełnomocnik dostawcy był jednocześnie współpracownikiem nabywcy na podstawie umowy prawa cywilnego. Organ podatkowy wskazał, że pełnomocnik może być drugą stroną czynności prawnej w sytuacji, gdy możliwość taka wynika z treści pełnomocnictwa albo jeżeli ze względu na treść czynności prawnej wyłączona jest możliwość naruszenia interesów mocodawcy. Ponieważ obie z ww. przesłanek zostały spełnione, dlatego organ uznał, że:

"(...) akceptacja faktur VAT, faktur korygujących oraz faktur zaliczkowych przez współpracownika Spółki nabywającej usługi lub towary od Dostawcy na podstawie pełnomocnictwa udzielonego mu przez Dostawcę, wypełnia dyspozycje art. 106d ustawy o VAT. (...)"

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.