podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Nowe zasady kontroli przedsiębiorców - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 34 (1388) z dnia 27.04.2017

Prowadzenie książki kontroli od 1 stycznia 2017 r.

Przedsiębiorca, w przypadku wszczęcia w jego firmie kontroli, zobowiązany jest do niezwłocznego okazania kontrolerom książki kontroli. Począwszy od tego roku zaszły pewne zmiany w zakresie prowadzenia książki kontroli. Przedsiębiorca okazując inspektorom książkę kontroli, może tego dokonać na dwa sposoby: przedstawiając jej wersję papierową bądź elektroniczną.

Książka kontroli może mieć formę zbioru dokumentów. Służy ona przedsiębiorcy do dokumentowania liczby i czasu trwania kontroli jego działalności.

Książka kontroli zawiera wpisy dokonywane przez organ kontroli. Wpisy obejmują:

  • oznaczenie organu kontroli,
     
  • oznaczenie upoważnienia do kontroli, 
     
  • zakres przedmiotowy przeprowadzonej kontroli,
     
  • daty podjęcia i zakończenia kontroli,
     
  • zalecenia pokontrolne oraz określenie zastosowanych środków pokontrolnych,
     
  • uzasadnienie braku zawiadomienia przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli,
     
  • uzasadnienie wszczęcia kontroli po okazaniu legitymacji służbowej,
     
  • uzasadnienie zastosowanych wyjątków od zasad kontroli przewidzianych w odrębnych przepisach,
     
  • uzasadnienie przedłużenia czasu trwania kontroli z przyczyn niezależnych od organu kontroli oraz w związku z ujawnieniem zaniżenia zobowiązania podatkowego lub zawyżenia straty w wysokości przekraczającej równowartość 10% kwoty zadeklarowanego zobowiązania podatkowego lub straty, albo w przypadku ujawnienia faktu niezłożenia deklaracji pomimo takiego obowiązku,
     
  • uzasadnienie czasu trwania przerwy w przeprowadzaniu czynności kontrolnych przez dany organ.

Przedsiębiorca jest zobowiązany dokonywać w książce kontroli wpisu informującego o wykonaniu zaleceń pokontrolnych bądź wpisu o ich uchyleniu przez organ kontroli lub jego organ nadrzędny albo sąd administracyjny.

Jak prowadzić książkę?

Obecnie przedsiębiorcy mają możliwość prowadzenia książki kontroli w formie papierowej bądź elektronicznej. Wcześniej, decydując się na wersję elektroniczną, musieli prowadzić równolegle książkę w formie papierowej. Od 2017 r. w wyniku zmian wprowadzonych na mocy ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców możliwy stał się wybór prowadzenia tylko jednej formy książki kontroli.

Książkę w wersji papierowej można prowadzić korzystając ze specjalnych, gotowych druków książek, które są dostępne w sklepach papierniczych czy księgarniach, lub przeznaczając na ten cel zwykły zeszyt.

W przypadku książki w wersji elektronicznej przedsiębiorca ma dowolność w wyborze systemu informatycznego. Domniemywa się, że dane zawarte w książce kontroli prowadzonej w formie elektronicznej znajdują potwierdzenie w dokumentach przechowywanych przez przedsiębiorcę. Jeśli chodzi o kwestię sygnowania podpisem elektronicznym dokonywanych przez przedsiębiorców wpisów w elektronicznej książce kontroli, to ustawa nie obliguje do tego ani też nie zabrania. W tym zakresie ustawodawca dał przedsiębiorcom możliwość wyboru.


Książka kontroli służy przedsiębiorcy do dokumentowania liczby i czasu trwania kontroli jego działalności.

Udostępnianie książki inspektorom

W przypadku wszczęcia kontroli przedsiębiorca zobowiązany jest niezwłocznie okazać kontrolującemu książkę kontroli.

Jeżeli prowadzona jest ona w formie papierowej, to dokonać tego powinien poprzez udostępnienie jej oryginału albo kopii odpowiednich jej fragmentów. Natomiast gdy prowadzona jest ona w wersji elektronicznej, to kontrolerom należy ją przedstawić poprzez zapewnienie dostępu przy użyciu urządzenia pozwalającego na zapoznanie się z jej treścią i dokonanie wpisu albo wykonanie wydruków z systemu informatycznego, w którym prowadzona jest książka kontroli, poświadczonych przez przedsiębiorcę za zgodność z wpisem w książce kontroli.

Przedsiębiorca zwolniony jest z obowiązku okazania książki kontroli, jeżeli jest to niemożliwe ze względu na udostępnienie jej innemu organowi kontroli. W takim przypadku przedsiębiorca okazuje książkę kontroli w siedzibie organu kontroli w terminie 3 dni roboczych od dnia zwrotu tej książki przez organ kontroli.

Jak już wspomniano, obowiązujące przepisy nie określają urzędowego wzoru książki kontroli w formie papierowej. Forma jej prowadzenia jest dowolna.

Przykładowy wzór książki kontroli dostępny jest w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Inne druki, w zakładce Czynności kontrolne.

Przykładowy wpis w książce kontroli
Oznacze-
nie organu kontroli
Oznacze-
nie upoważnie-
nia do kontroli
Data podjęcia kontroli Data zakoń-
czenia kontroli
Zakres przedmio-
towy kontroli
Zalecenia pokontro-
lne/okre-
ślenie zastosowa-
nych środków pokon-
trolnych
Informacja o wyko-
naniu zaleceń pokon-
trolnych
Uwagi Podpis kontrolu-
jącego
Podpis kontrolo-
wanego
Państwowa Inspekcja Pracy ZG-01300KK-
-7461/17
11.04. 2017 r. 14.04. 2017 r. Sprawdzenie przestrzegania przez pracodawcę przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy Oznakować barwami bezpieczeństwa progi znajdujące się w przejściach w budynku, tj. wejście do magazynu z sali sprzedaży oraz wejście do pomieszczeń socjalnych Oznaczenia wykonane Odstąpiono od zawiadomienia przedsiębiorcy o zamiarze przeprowadzenia kontroli na podstawie art. 79 ust. 2 pkt 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Maria Zdybicka Nikodem Kowal
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.