podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Korygowanie dokumentów wystawianych przez podatników VAT - Dodatek nr 16 do Poradnika VAT nr 23 (431) z dnia 10.12.2016

Anulowanie faktur

W praktyce gospodarczej możliwe jest anulowanie faktury, jednak czynność ta powinna być traktowana w sposób wyjątkowy i wykorzystywana tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Faktura może być anulowana tylko w sytuacji, gdy udokumentowana nią czynność nie została dokonana. Co istotne anulowanie faktur powinno dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych, które nie zostały wprowadzone do obrotu. Wprowadzenie faktury do obrotu prawnego oznacza, że dokument został przekazany nabywcy towaru lub usługi i przez niego zaakceptowany.

Anulowanie faktury sprowadza się do przekreślenia obu egzemplarzy faktury oraz dokonania na nich adnotacji uniemożliwiającej ich powtórne wykorzystanie. Ponadto, na fakturze należy podać datę anulowania, można również wskazać przyczynę anulowania. Faktury, które zostały anulowane należy przechowywać w dokumentacji podatkowej tak jak wszystkie inne faktury, jednakże nie należy ujmować ich w ewidencji sprzedaży.

Podobnie wypowiadają się organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych, dopuszczając na zasadzie wyjątku możliwość anulowania faktur. Dla przykładu można wymienić interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 czerwca 2014 r., nr IPPP1/443-432/14-2/AS oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 grudnia 2013 r., nr IBPP2/443-857/13/BW.

Przykład

Podatnik 15 października 2016 r. wystawił fakturę dokumentującą sprzedaż towaru dla firmy "Alfa", ale wystawionej faktury nie zdążył wysłać na adres nabywcy. Następnego dnia klient telefonicznie poinformował, że rezygnuje z zakupu. Sprzedawca z uwagi na to, że nie przekazał nabywcy faktury, ma prawo ją anulować poprzez przekreślenie obu jej egzemplarzy. Należy przy tym pamiętać o zachowaniu tych egzemplarzy w dokumentacji podatkowej.

Zaznaczyć należy, że w przypadku, gdy faktura została anulowana przed sporządzeniem deklaracji VAT, jej wystawienie i anulowanie pozostaje bez wpływu na rozliczenie VAT. Jeżeli natomiast zdarzy się, że anulowana faktura została rozliczona w deklaracji podatkowej, to w momencie jej anulowania podatnik ma prawo do skorygowania podatku należnego poprzez sporządzenie korekty deklaracji.

Należy również dodać, że w przypadku wystawienia faktury zawierającej błędne dane lub błędne wartości nie ma możliwości jej anulowania. Błędy na fakturze wprowadzonej do obiegu można poprawić jedynie poprzez wystawienie noty korygującej przez nabywcę, bądź faktury korygującej przez sprzedawcę, w zależności od kategorii błędu.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

luty 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
27
28
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.