podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Ewidencje prowadzone dla potrzeb podatku VAT - Dodatek nr 10 do Poradnika VAT nr 13 (421) z dnia 10.07.2016

Ewidencja sprzedaży

Ewidencja sprzedaży prowadzona jest w celu prawidłowego wyliczenia kwot podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, dlatego też zapisy powinny być dokonywane chronologicznie, zgodnie z momentem powstania obowiązku podatkowego. Musi ona zawierać kwoty sprzedaży netto z podziałem na stawki podatkowe oraz kwoty podatku należnego od tej sprzedaży - także z podziałem według stawek podatkowych.

Uwaga

W ewidencji sprzedaży podatnik winien ujmować całą dokonywaną sprzedaż, wynikającą zarówno z faktur sprzedaży, jak i tę, która nie została udokumentowana fakturami.

W zależności od rozmiaru prowadzonego przedsiębiorstwa podatnicy decydują się na prowadzenie jednej ogólnej ewidencji sprzedaży, bądź też prowadzą ich kilka. Ponieważ brak jest regulacji ustawowych dotyczących sposobu prowadzenia ewidencji, podatnik sam decyduje o formie i ilości prowadzonych rejestrów. Pamiętać jednak należy, iż w tych firmach, w których podatnik prowadzi kilka rejestrów sprzedaży - np. dla każdego punktu oddzielnie - na koniec miesiąca (czy kwartału) musi zestawić dane wynikające z wszystkich tych ewidencji i dopiero po podsumowaniu danych może sporządzić jedną ogólną deklarację VAT.

W praktyce ewidencje sprzedaży prowadzone są zarówno w formie gotowych formularzy, jak i - co w zasadzie jest już zdecydowanie powszechniejsze, a w niektórych przypadkach obowiązkowe - komputerowo. Komputerowe prowadzenie ewidencji pozwala w wielu przypadkach uniknąć błędów i pomyłek.

Ewidencje prowadzone ręcznie zawierają najczęściej następujące pozycje:

  • numer kolejny w ewidencji,
     
  • datę sprzedaży,
     
  • datę wystawienia faktury,
     
  • numer faktury,
     
  • dane dotyczące nabywcy,
     
  • przyporządkowanie do odpowiedniej stawki podatkowej,
     
  • wartość bez podatku oraz kwotę podatku z podziałem na stawki podatkowe,
     
  • wartość sprzedaży zwolnionej od podatku,
     
  • wartość brutto.

Ewidencja sprzedaży - w zależności od czynności wykonywanych przez podatnika - może być jeszcze bardziej rozbudowana. Niektóre rodzaje czynności wymagają wręcz odrębnego rejestrowania. Dotyczy to podatników:

  • stosujących szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, którzy oprócz tych zasad szczególnych, stosują również ogólne zasady opodatkowania - prowadzona przez nich ewidencja powinna zawierać podział sprzedaży w zależności od sposobu opodatkowania;
     
  • dokonujących dostaw złota inwestycyjnego - w ewidencji powinni zamieszczać dane dotyczące nabywcy, które umożliwiają jego identyfikację;
     
  • mających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale nieposiadających takiej siedziby w państwie członkowskim konsumpcji, zidentyfikowanych na potrzeby procedury szczególnej dotyczącej usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych lub usług elektronicznych świadczonych, na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a - ewidencję transakcji objętych procedurą szczególną rozliczania VAT mają oni obowiązek prowadzić w postaci elektronicznej, zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 63c rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L nr 77/1 ze zm.);
     
  • wykonujących usługi na ruchomym majątku rzeczowym - powinni oni dodatkowo ewidencjonować otrzymywane (lub przemieszczane poza terytorium kraju) towary z uwzględnieniem daty ich otrzymania, danych pozwalających na identyfikację tych towarów oraz daty wydania towaru po wykonaniu usługi;
     
  • prowadzących sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju - muszą oni w ewidencji sumować całkowitą wartość netto towarów innych niż wyroby akcyzowe wysyłanych bądź transportowanych do tego samego państwa członkowskiego, aby ustalić czy nie przekroczyła w danym roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie określonej przez państwo członkowskie przeznaczenia dla wysyłanych bądź transportowanych towarów;
     
  • świadczących usługi, których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju - są oni obowiązani w prowadzonej ewidencji podać nazwę usługi, wartość usługi bez podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, uwzględniając moment powstania obowiązku podatkowego określany dla tego rodzaju usług świadczonych na terytorium kraju;
     
  • prowadzących magazyn konsygnacyjny - powinni oni sporządzać ewidencję towarów wprowadzanych do tego magazynu, zawierającą datę ich wprowadzenia, datę pobrania towarów z magazynu, dane pozwalające na identyfikację towarów, a w przypadku powrotnego przemieszczenia tych towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej w okresie 24 miesięcy od dnia ich wprowadzenia - także dane dotyczące powrotnego przemieszczenia towarów.

Warto zwrócić uwagę na fakt, iż zarówno ustawa o VAT, jak i niektóre przepisy wykonawcze, oprócz ogólnych zasad dotyczących ewidencjonowania, w sposób pośredni wymuszają ewidencjonowanie dodatkowych elementów. Tak jest np. w przypadku szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego. Przykładowo dla usług ubezpieczeniowych i udzielania kredytów ważnym elementem okazuje się uiszczenie zapłaty za usługę. Aby prawidłowo rozliczyć podatek należny, ważne jest zatem ustalenie daty zapłaty i przypisanie transakcji do właściwego miesiąca rozliczeniowego. Jeszcze inne elementy szczególne, które pojawić się muszą w ewidencji, wymagane są np. przepisami art. 120 ustawy, regulującymi rozliczanie podatku w systemie marży. Konieczne jest w tym przypadku "równoległe" ewidencjonowanie cen zakupu i sprzedaży tych samych towarów, aby móc prawidłowo ustalić marżę stanowiącą podstawę opodatkowania.

Prowadzimy hurtownię i wystawiamy bardzo dużą ilość dokumentów sprzedaży. Na koniec dnia dokonujemy dziennego zestawienia faktur, rejestrując to zestawienie w ewidencji sprzedaży prowadzonej na potrzeby VAT. Czy postępujemy prawidłowo?

W przepisach ustawy o VAT nie znajdziemy wprost odpowiedzi na pytanie, czy ewidencji podlega każde zdarzenie mające wpływ na wysokość podatku należnego, czy też można tego dokonać poprzez zestawienie określonej liczby transakcji dokonanej w pewnym okresie czasu.

Należy jednakże zwrócić uwagę, że zakresem przedmiotowym ustawy o VAT objęte są poszczególne czynności wykonywane przez podatników tego podatku (np. dostawa towarów, świadczenie usług itd.). W związku z tym ewidencja powinna zawierać dane dotyczące czynności (przedmiotu) podlegającej opodatkowaniu, wartości (podstawy opodatkowania) tej czynności i stosowną kwotę podatku należnego z tego tytułu.

Jeżeli zestawienie faktur zawiera powyższe treści, wówczas może ono stanowić podstawę wpisu w tzw. ewidencji sprzedaży będącej elementem ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.