podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Jednolity Plik Kontrolny - nowy obowiązek dla firm - Dodatek nr 20 do Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 21 (920) z dnia 20.07.2016

Pytania dotyczące struktury dla faktur

Faktury zakupu

Czy plik "Faktury VAT" dotyczy wyłącznie sprzedażowych faktur VAT? Czy należy przyjąć, że w omawianym pliku nie będą raportowane następujące rodzaje dokumentów:

i) faktury zakupowe;

ii) paragony fiskalne;

iii) dokumenty księgowe sporządzane w celu zaksięgowania kwot podatku należnego VAT w sytuacjach określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (odpowiedniki tzw. faktur wewnętrznych)?

Opiniowana struktura dla faktur obejmowała zarówno faktury sprzedaży, jak i zakupu. W wyniku konsultacji struktura została zmodyfikowana w celu uwzględnienia również faktur korygujących i zaliczkowych. Struktura dla faktur nie obejmuje paragonów i dokumentów księgowych sporządzanych w celu zaksięgowania kwot podatku należnego. Dla tych dowodów zostaną opracowane odrębne struktury.

Dla celów podatku VAT obowiązek wystawiania faktur, co do zasady, występuje na rzecz innego podatnika podatku od towarów i usług, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. W przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, podatnicy co do zasady mają obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz wydawania paragonu fiskalnego nabywcy (faktury są wystawiane na żądanie tych osób). W przypadku natomiast czynności nieodpłatnych zrównanych z czynnościami odpłatnymi (art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług) podatnicy, rozliczając podatek, nie dokumentują tych czynności fakturami (mogą to zrobić na podstawie innych dokumentów).

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. z 2013 r. poz. 1485), zwanym dalej "rozporządzenie w sprawie faktur", przewidziano przypadki uznawania za faktury innych dokumentów i określono w stosunku do tych faktur, w odniesieniu do poszczególnych przypadków, obligatoryjne dane (o zakresie węższym niż w art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług), jakie powinny zawierać.

Zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia w sprawie faktur, faktura dokumentująca przejazd autostradą płatną lub przejazd na odległość nie mniejszą niż 50 km, wystawiana w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, powinna zawierać:

a) numer i datę wystawienia,

b) imię i nazwisko lub nazwę podatnika,

c) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku,

d) informacje pozwalające na identyfikację rodzaju usługi,

e) kwotę podatku,

f) kwotę należności ogółem.

Ponadto na podstawie § 3 pkt 5 ww. rozporządzenia w sprawie faktur, faktura dokumentująca świadczenie usług w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, za które pobierane są opłaty trasowe, z wyjątkiem usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 0%, wystawiana za okresy miesięczne przez Centralne Biuro Opłat Trasowych (CRCO) Europejskiej Organizacji do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL) w imieniu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, powinna zawierać:

a) dane, o których mowa w § 3 pkt 4,

b) określenie nabywcy usług,

c) informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.

Zgodnie z § 3 pkt 2 ww. rozporządzenia w sprawie faktur, faktura dokumentująca świadczenie usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7, 37-41 ustawy o podatku od towarów i usług (z tytułu wykonania usług pośrednictwa finansowego zwolnionych od podatku) powinna zawierać:

a) dane, o których mowa w § 3 pkt 1 lit. a i b,

b) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów i usług,

c) nazwę usługi,

d) kwotę, której dotyczy dokument.

Faktury korygujące

Czy w pliku "Faktury VAT" mają być również raportowane faktury korygujące wystawiane w odniesieniu do faktur sprzedaży? Jeśli tak, to czy dla faktur korygujących, o których mowa w art. 106j ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług pola "P_5", "P_6" oraz "P_7" można pozostawić puste? Czy w odniesieniu do faktur korygujących należy podać przyczynę korekty, a jeśli tak - to w którym polu?

Faktury korygujące powinny być uwzględniane w plikach "Faktury VAT". Zgodnie z art. 106j ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, faktura korygująca powinna zawierać przyczynę korekty. Dla faktur korygujących pola "P_5", "P_6" oraz "P_7" będzie można pozostawić puste.

Przekształcenia kapitałowe

W przypadku, jeśli w wyniku przekształceń kapitałowych doszło do połączenia, połączenia przez przejęcie lub sukcesji praw i obowiązków na rzecz nowego podmiotu - dane którego podmiotu (sprzed czy po połączeniu) należy wskazywać w polu "NIP", zawartym w sekcji "Nagłówek", przy generowaniu pliku dotyczącego zestawień archiwalnych? Mamy tu na myśli transakcje zaksięgowane w okresie bieżącym (tj. dokonane przez nowy podmiot), ale ujmowane dla celów VAT w korekcie rozliczeń za okresy sprawozdawcze sprzed przekształceń kapitałowych? Czy być może ma to być każdorazowo NIP, który jest uwidoczniony na danej fakturze sprzedaży?

W myśl przepisów Ordynacji podatkowej, do sukcesji praw i obowiązków dochodzi w sytuacji: połączenia (art. 93 § 1), przejęcia (art. 93 § 2), przekształcenia (art. 93a) oraz podziału (art. 93c). Osoba prawna, która powstała w wyniku łączenia się: osób prawnych, osobowych spółek handlowych, osobowych i kapitałowych spółek handlowych, a także podmioty łączące się przez przejęcie: innej osoby prawnej lub osobowej spółki handlowej, wstępują we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. W identycznej sytuacji znajduje się osoba prawna powstająca poprzez przekształcenia innej osoby prawnej, czy też przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej. Wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki. Przepisy te ustanawiają generalną zasadę sukcesji w prawie podatkowym, a więc ma ona zastosowanie w zakresie podatku od towarów i usług.

NIP poprzedzony prefiksem "PL"

Czy w polach "P_4" i "P_5", polski numer NIP może być wykazywany z prefiksem "PL", w przypadku podatników zarejestrowanych dla potrzeb dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych? Czy będzie błędem, jeśli w przypadku sprzedawcy zarejestrowanego dla potrzeb dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych w polu "P_4" podawany będzie numer NIP poprzedzony prefiksem "PL" również w odniesieniu do faktur dokumentujących krajową sprzedaż towarów i usług?

Zamieszczony w polach P_4 i P_5 tekst w obu przypadkach wskazuje na zastrzeżenie art. 106e pkt 24 lit. a) i lit. b) ustawy o VAT. Ww. zastrzeżenie odnosi się do sytuacji, gdy faktura w przypadkach, o których mowa w art. 97 ust. 10 pkt 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, powinna zawierać:

a) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, poprzedzony PL,

b) numer, za pomocą którego nabywca towaru lub usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w danym państwie członkowskim, zawierający dwuliterowy kod stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej właściwy dla tego państwa członkowskiego.

Zamieszczenie w ustawie o podatku od towarów i usług art. 106e ust. 1 pkt 24 lit. a) i lit. b) wskazuje na to, że ustawodawca rozróżnia sytuacje (a co za tym idzie - przede wszystkim - sytuację prawno-materialną określonego podmiotu), gdy podatnik wykazuje numer, za pomocą którego jest zidentyfikowany na potrzeby podatku oraz gdy podatnik wykazuje numer, za pomocą którego jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, poprzedzony kodem PL (lub - w przypadku z art. 106e ust. 1 pkt 24 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług - z odpowiednio innym dwuliterowym kodem stosowanym na potrzeby podatku od wartości dodanej właściwym dla danego państwa członkowskiego).

Biorąc pod uwagę powyższe, należy podkreślić, iż podmioty, na których spoczywa obowiązek rejestracji na podstawie art. 97 ust. 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług, którzy uzyskali potwierdzenie rejestracji jako podatnik VAT UE, podając numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku, przy:

1) dokonywaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

2) dokonywaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

3) świadczeniu usług, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

4) nabywaniu usług, do których stosuje się art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, dla których są podatnikami z tytułu importu usług

- są obowiązane do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.

W świetle powyższego należy zatem zauważyć, iż nr VAT UE (faktycznie nr VAT, poprzedzony - w przypadku gdy dotyczy polskiego podatnika - kodem PL) winien być obligatoryjnie wskazywany w przypadkach enumeratywnie wyszczególnionych (wykaz zamknięty) w art. 97 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pole "P_15" (kwota należności ogółem)

Czy w polu "P_15" (kwota należności ogółem) ma być raportowana łączna wartość brutto faktury?

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług, faktura powinna zawierać kwotę należności ogółem (tj. kwotę ogółem obejmującą również kwotę podatku).

Pole "LiczbaFaktur"

Prosimy o potwierdzenie, że w pozycji "LiczbaFaktur" należy podać ilość faktur uwzględnionych w danym pliku (identyfikowanych po parametrach nr faktury, data wystawienia oraz NIP nabywcy), nie zaś łączną ilość wierszy dla faktur (która co do zasady będzie większa niż ilość faktur, zakładając że przynajmniej jedna faktura dokumentuje sprzedaż co najmniej dwóch różnych towarów bądź usług).

Jest to liczba faktur identyfikowanych po parametrach nr faktury, data wystawienia oraz NIP.

Oznaczenie "true" lub "false" dla faktury

W przypadku oznaczeń "true" lub "false" w opisie pól takich jak np. "P_16" - czy takie oznaczenia mają się odnosić do konkretnego wiersza (linii pojedynczej) z faktury, czy też do całej faktury?

Oznaczenie "true" lub "false" dotyczy całej faktury.

Oznaczenie "true" lub "false" dla faktury

W przypadku podania wartości "true" w polu "P_19" (wskazującego transakcję objętą zwolnieniem z VAT), czy dobrze zakładamy, że wystarczy wypełnienie tylko jednego z następujących trzech pól: "P_19a", "P_19b" albo "P_19c" (tj. nie będzie obowiązkowe wypełnienie wszystkich trzech ww. pól naraz)?

Wystarczy wypełnienie tylko jednego z trzech pól.

Faktury wielopozycyjne

W przypadku faktur wielopozycyjnych, czy każda z pozycji na fakturze będzie musiała zostać odzwierciedlona w pliku xml w osobnym rekordzie umieszczonym w sekcji "FakturyWiersze", czy też możliwe będzie raportowanie (na poziomie pojedynczych faktur) danych zagregowanych, np. według stawki VAT?

Każda z pozycji na fakturze powinna zostać odzwierciedlona w pliku xml w osobnym rekordzie umieszczonym w sekcji "FakturyWiersze".

"Pole "P_10"

Czy w polu "P_10" (opisanym w schemie xml jako zawierającym kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto) będzie można podawać wartość procentową rabatu/upustu, zamiast wartości kwotowej? Jak należy zachować się w przypadku, jeśli na fakturze sprzedaży omawiana wartość podana jest wyłącznie jako wartość procentowa?

Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, faktura powinna zawierać kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto. Kwoty powinny być wykazane w złotych (chyba, że faktura jest wystawiona w innej walucie). W przypadku faktury wystawionej w innej walucie, kwota podatku musi być wykazana w złotych - art. 106e ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługi zwolnione

Czy w odniesieniu do przedsiębiorców prowadzących działalność ubezpieczeniową intencją Ministerstwa jest także raportowanie w ramach tych danych polis, które co do zasady są traktowane na równi z fakturami? Analogiczne pytanie pragniemy zadać w odniesieniu do pliku "Ewidencja zakupu i sprzedaży".

Zgodnie z § 3 pkt 2 ww. rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur, faktura dokumentująca świadczenie usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7, 37-41 ustawy o podatku od towarów i usług (z tytułu wykonania usług pośrednictwa finansowego zwolnionych od podatku) powinna zawierać:

a) dane, o których mowa w pkt 1 lit. a i b,

b) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów i usług,

c) nazwę usługi,

d) kwotę, której dotyczy dokument.

Na podstawie tego przepisu za fakturę będą uznawane dokumenty wskazane w § 3 pkt 2 ww. rozporządzenia.

"Data sprzedaży na fakturze"

"Data sprzedaży ...." - co należy wpisać w tym polu, jeżeli data na fakturze sprzedaży nie jest określona? Zgodnie z art. 106e elementem faktury jest data sprzedaży, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia. W przypadku transakcji przeprowadzanych na warunkach DAP, nie znamy ostatecznej daty dostarczenia towarów do odbiorcy i faktury.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, faktura powinna zawierać datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury.

Jak z powyższego wynika w fakturze można nie podawać daty dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, jeżeli:

  • nie różni się od daty wystawienia faktury (jest zatem ta data znana), lub
     
  • nie jest ona określona w momencie wystawienia faktury (przepisy umożliwiają wystawienie faktury przed dokonaniem dostawy towarów - vide art. 106i ust. 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług).

Dla opisanych przypadków struktura będzie przewidywała pozostawienie pustego pola.

JPK - składanie korekt

Przewiduje się możliwość składania korekt JPK - czy korekty będą polegały na raportowaniu różnic pomiędzy korygowanymi pozycjami, czy też konieczne będzie przesłanie poprawionego JPK w całości?

Będzie możliwość składania korekt JPK. Konieczne będzie przesłanie poprawionego JPK w całości.

Odliczenia VAT

Ponieważ w przypadku zakupów (VAT naliczony) należy podać datę wpływu faktury VAT - co w sytuacji, gdy w systemie podatnika dla celów VAT ewidencjonowany jest dzień, w którym powstała możliwość odliczenia VAT, który nie jest dniem wpływu faktury?

Zasady dokonywania odliczeń reguluje art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z ogólną zasadą (art. 86 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Na podstawie art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - w przypadkach, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W przypadku gdy podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego także w ww. terminach (o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11), może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a (art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług).

Raportowanie transakcji dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju

Czy w tym pliku powinny być prezentowane faktury dokumentujące sprzedaż usług, dla których miejscem świadczenia jest kraj siedziby nabywcy, tj. terytorium kraju UE i/lub terytorium kraju trzeciego?

Ustawodawca przewidział raportowanie transakcji dostawy towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju, w tym świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, w deklaracji VAT-7. Przedmiotowe transakcje winny być raportowane w poz. 11 oraz odpowiednio poz. 12 deklaracji VAT-7. Obecnie obowiązujące wzory deklaracji dla podatku od towarów i usług określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 czerwca 2015 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (...). Załącznik nr 4 do ww. rozporządzenia stanowi objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K i VAT-7D), z których wynika, że w poz. 11 tych deklaracji wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ww. ustawy. W pozycji tej nie uwzględnia się wartości dostaw towarów i świadczonych usług dokonywanych w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej poza terytorium kraju.

Rodzaje dowodów magazynowych

Co należy rozumieć jako DokadRW (Miejsce przeznaczenia towaru/materiału) - skoro dokument RW stanowi jedynie informację o rozchodzie, która może być skierowana na: stanowisko kosztów (np. długopisy rozdane w działach od A do X), wydane do produkcji (materiały pod kolejne zlecenia - różne) itd?

Schemat JPK_MAG_v1-0 składa się z sekcji dla dokumentów PZ, WZ, RW oraz MM. Do pełnego obrazu obrotu w danym magazynie brakuje sekcji dokumentów PW. Nasz system magazynowy wyposażony jest w prosty moduł produkcji/kompletacji, który wykorzystuje zarówno dokumenty PW jak i RW. To znaczy materiały do produkcji lub towary do kompletacji zestawów rozchodowywane są na dokumentach RW, natomiast gotowe produkty przyjmowane są do magazynu na dokumentach PW. Tak więc raportowanie obrotu bez PW w firmach korzystających z tego modułu spowoduje, że np. na WZ pojawiać się będą pozycje, które nie zostały przyjęte na żadnym dokumencie PZ, ani przychodowym MM, a rozchodowany do zera magazyn, bez towarów będzie miał dużą ujemną wartość.

Pole DokadRW zawiera informację o miejscu przeznaczenia towaru lub materiału, zgodnie z przyjętymi zasadami obrotu materiałowego i towarowego. Pole to może zawierać określenie lokalizacji fizycznej lub stanowiska kosztowego.

Struktura JPK_MAG zawiera obecnie najczęściej występujące dowody magazynowe. Sukcesywnie, po ocenie pierwszego okresu funkcjonowania schematów, dodawane będą kolejne dokumenty, takie jakie jak PW oraz inne.


W nagłówku dokumentu magazynowego występują pola NumerFaPZ i DataFaPZ.

Nasz system informatyczny umożliwia tworzenie wielu faktur do jednego dokumentu PZ (np. osobno dla każdej pozycji) oraz jednej faktury do wielu dokumentów PZ - jakie dane wpisywać w takim przypadku?

Ponadto zastanawiający jest również opis pola w części: "lub specyfikacji dotyczącej przyjętego towaru/materiału" - co należy przez to rozumieć?

Jeszcze mam pytanie dot. ceny - czy ma to być wartość netto, czy brutto?

I co w przypadku dokumentów wystornowanych - czy powinien się pojawić dokument pierwotny + storno, czy żaden z nich?

Na podstawie dowodu PZ możliwe powinno być powiązanie przyjętego na magazyn towaru.

Jednymi z elementów umożliwiających to powiązanie są nr i data faktury.

Specyfikacja dotycząca przyjętego towaru/materiału to inny niż faktura dokument opisujący towar przyjęty do magazynu.

Rodzaj ceny w dokumencie PZ zależy od przyjętych zasad rachunkowości.

Dokument korygujący powinien zawierać elementy pozwalające na ustalenie faktycznego stanu magazynowego, w tym również na ustalenie dowodu pierwotnego, do którego się odnosi.

Wyciąg bankowy

Uprzejmie informuję, iż Bank prowadzi intensywne przygotowania organizacyjne celem zabezpieczenia procesu raportowania danych w strukturze JPK.

W ramach prac strumienia dedykowanego dla struktury nr 2 Wyciąg Bankowy, pojawiły się wątpliwości odnośnie mapowania poszczególnych pól.

Poniżej wskazuję przedmiotowe pola struktury, zwracając się równocześnie z uprzejmą prośbą o pomoc z Państwa strony w zakresie wyjaśnienia opisanych wątpliwości.

  • POLE SaldoPoczatkowe - w strukturze nie przewidziano pola opisującego charakter salda (WN/MA, Dt/Ct), czy wobec tego charakter salda należy różnicować poprzez wstawienie znaku +/- przed wartością liczbową? Jeżeli tak, to który znak należy stosować dla salda o charakterze WN/Dt - saldo mniejsze od zera, a który znak dla salda o charakterze MA/Ct - saldo większe od zera?
     
  • POLE SaldoKoncowe - w strukturze nie przewidziano pola opisującego charakter salda (WN/MA, Dt/Ct), czy wobec tego charakter salda należy różnicować poprzez wstawienie znaku +/- przed wartością liczbową? Jeżeli tak, to który znak należy stosować dla salda o charakterze WN/Dt - saldo mniejsze od zera, a który znak dla salda o charakterze MA/Ct - saldo większe od zera?
     
  • POLE Numer IBAN rachunku, którego dotyczy wyciąg - czy numer IBAN jest jedynym dopuszczalnym formatem wypełnienia pola, czy możliwe jest podanie rachunku w innym formacie? Nie wszystkie Banki (zwłaszcza z krajów innych niż UE/EFTA), które prowadzą na rzecz PKO Banku Polskiego SA rachunki nostro wykorzystują format IBAN.
     
  • POLE Kwota operacji - w strukturze nie przewidziano pola opisującego stronę operacji (WN/MA, Dt/Ct), czy wobec tego stronę operacji należy różnicować poprzez wstawienie znaku +/- przed wartością liczbową? Jeżeli tak, to który znak należy stosować dla operacji WN/Dt - zmniejszenie środków na rachunku, a który znak dla operacji MA/Ct - zmniejszenie środków na rachunku?
     
  • POLE Saldo operacji - jak należy rozumieć opis tego pola? Czy jest to saldo rachunku po każdej operacji?

Pola SaldoPoczatkowe i SaldoKoncowe należy różnicować znakami +/-. Saldo dla posiadacza rachunku większe od zera (środki na rachunku) ze znakiem "+", saldo dla posiadacza rachunku mniejsze od zera (zobowiązanie posiadacza rachunku wobec banku) ze znakiem "-".

POLE Numer IBAN rachunku, którego dotyczy wyciąg jest obecnie jedynym dopuszczalnym formatem wypełnienia pola. Dla sytuacji opisanej w pytaniu w następnych wersjach schematu zostaną rozszerzone możliwości wprowadzania innych formatów. W okresie obowiązywania obecnego wariantu schematu organy podatkowe nie będą żądały wyciągu dla rachunków innych niż z formatem IBAN.

W polu Kwota operacji zwiększenie stanu środków na rachunku należy opatrzyć znakiem "+", zmniejszenie stanu środków na rachunku - znakiem "-".

Pole Saldo operacji jest saldem rachunku po każdej operacji.

Zespół, kategoria, podkategoria konta

Otóż w pliku JPK "Księgi rachunkowe", w sekcji "Zestawienie obrotów i sald" występują pola:

  • "Kod zespołu kont wg Wykazu Kont Syntetycznych",
     
  • "Opis zespołu kont",
     
  • "Kod kategorii kont w ramach poszczególnego Zespołu Kont Syntetycznych",
     
  • "Nazwa kategorii kont",
     
  • "Kod podkategorii kont w ramach poszczególnej kategorii Zespołu Kont Syntetycznych",
     
  • "Nazwa podkategorii kont".

Pierwsze cztery pola są oznaczone w pliku jako wymagane, dwa ostatnie - nie.

W wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów nt. tego, co należy rozumieć przez ww. pola i jak należy je wypełniać Ministerstwo udzieliło następującej odpowiedzi:

"Jednostki są zobowiązane - zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o rachunkowości - do posiadania zakładowego planu kont, jednak ustawa nie wskazuje na sposób jego tworzenia.

Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości księgi rachunkowe każdej jednostki tworzą m.in. konta księgi głównej (syntetyczne) i konta ksiąg pomocniczych (analityczne), które są uszczegółowieniem zapisów na kontach księgi głównej. Zarówno konta księgi głównej, jak i konta ksiąg pomocniczych mają swoje symbole. Co do zasady symbole kont analitycznych to rozszerzenie symboli kont syntetycznych."

Po przeanalizowaniu takiego wyjaśnienia nadal nie wiem, o jakie konkretnie dane tutaj chodzi. O ile w przypadku zespołów kont jestem w stanie domyślić się, że chodzi o cyfry od 0 do 8 oraz o nazwy, oznaczające poszczególne zespoły kont, powszechnie przyjęte w praktyce rachunkowości (np. zespół "0" o nazwie "Majątek trwały"), o tyle w przypadku kategorii i podkategorii kont nie wiem, o jakie kody i nazwy chodzi.

Posłużę się przykładem konkretnych kont, żeby zobrazować, w czym problem.

Przykład:

W zakładowym planie kont występują m.in. następujące konta:

"101" - Środki pieniężne w kasie (do tego konta nie ma utworzonych żadnych kont analitycznych, zapisy księgowe wprowadzane są bezpośrednio na to konto),

"201" - Rozrachunki z odbiorcami krajowymi (do tego konta zostały utworzone następujące konta analityczne):

"201-1" - jednostki powiązane,

"201-1-1" - do 12 miesięcy,

"201-1-1-1" - firma "X" (ostatni poziom analityki, zapisy księgowe wprowadzane są bezpośrednio na to konto),

"201-1-1-2" - firma "Y" (ostatni poziom analityki, zapisy księgowe wprowadzane są bezpośrednio na to konto),

"201-1-1-3" - firma "Z" (ostatni poziom analityki, zapisy księgowe wprowadzane są bezpośrednio na to konto).

Załóżmy, że w pliku JPK "Księgi rachunkowe", w sekcji "Zestawienie obrotów i sald" raportowane będą dwa spośród powyższych kont, tj. konto "101" oraz konto "201-1-1-1". Jak dla tych kont należy wypełnić pola, o których mowa na wstępie? Czy prawidłowym będzie wypełnienie pól w następujący sposób:

Konto "101" - Środki pieniężne w kasie,

"Kod zespołu kont wg Wykazu Kont Syntetycznych": 1,

"Opis zespołu kont": Środki pieniężne, rachunki bankowe oraz krótkoterminowe aktywa finansowe,

"Kod kategorii kont w ramach poszczególnego Zespołu Kont Syntetycznych": 101,

"Nazwa kategorii kont": Środki pieniężne w kasie,

"Kod podkategorii kont w ramach poszczególnej kategorii Zespołu Kont Syntetycznych": [brak danych],

"Nazwa podkategorii kont": [brak danych],

Konto "201-1-1-1" - firma "X",

"Kod zespołu kont wg Wykazu Kont Syntetycznych": 2,

"Opis zespołu kont": Rozrachunki i roszczenia,

"Kod kategorii kont w ramach poszczególnego Zespołu Kont Syntetycznych": 201,

"Nazwa kategorii kont": Rozrachunki z odbiorcami krajowymi,

"Kod podkategorii kont w ramach poszczególnej kategorii Zespołu Kont Syntetycznych": 1-1-1,

"Nazwa podkategorii kont": firma "X".

Jeżeli powyższy sposób wypełniania pól, o jakie pytam jest niewłaściwy, to proszę o wskazanie, jak prawidłowo, dla konkretnych kont z powyższego przykładu (konto "101" oraz konto "201-1-1-1"), należałoby wypełnić te pola.

Przedstawiony przykład wypełnienia pól jest właściwy.

JPK w kilku plikach

Z odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania udzielonych przez Ministerstwo Finansów wynika, że JPK będzie można przedstawić w formie kilku plików. Proszę o doprecyzowanie tej informacji w odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Czy będzie można przygotować osobny plik dla każdej struktury ze względu na np. fakt ekstraktowania danych z różnych systemów? Czyli, jeśli przedsiębiorstwo prowadzi tzw. pełną księgowość, przedstawi JPK w formie 5 plików (księgi rachunkowe, wyciąg bankowy, ewidencja zakupu i sprzedaży VAT, magazyn, faktury VAT)?
     
  • Jeśli powyższe jest prawdziwe, to czy możliwym będzie rozdzielenie każdego z powyższych plików na okresy miesięczne łącznie sumujące się do okresu, za który żądane będzie przedstawienie JPK? Przykładowo, władze podatkowe żądają JPK za okres wrzesień - grudzień, to czy możliwym będzie przedstawienie JPK w formie 3 plików dla każdej ze struktur? Podejście takie, z uwagi na złożoność procesów księgowych w niektórych przedsiębiorstwach oraz wolumen danych znacznie ułatwiłoby pracę nad przygotowaniem JPK, ponieważ mógłby on być wewnętrznie na potrzeby przedsiębiorstwa generowany co miesiąc.

Można będzie przygotować osobny plik dla każdej struktury z powodu ekstraktowania danych z różnych systemów. Możliwym będzie przedstawienie JPK w formie 3 plików dla każdej ze struktur.

Struktura ewidencja zakupu i sprzedaży VAT - uzgodnienie do VAT-7

Z Państwa wyjaśnień wynika, że struktura Ewidencja zakupu i sprzedaży VAT ma się uzgadniać do deklaracji VAT-7.

Rozumiem zatem, że w strukturze tej należy wykazywać jedynie dokumenty, które zostały uwzględnione w deklaracjach VAT-7 za okresy, którego dotyczy JPK, niezależnie od daty ich zaksięgowania. Przykładowo - faktura zakupowa zaksięgowana w lipcu, ale w deklaracji VAT-7 ujęta w sierpniu zostanie pokazana w JPK za okres sierpniowy.

W takim przypadku - jak rozumiem - wystąpić może następująca hipotetyczna sytuacja:

  • Władze podatkowe żądają JPK dotyczącego okresu sierpniowego;
     
  • Faktura zakupowa zaksięgowana w lipcu ale ujęta do VAT-7 w sierpniu;
     
  • W JPK w strukturze ewidencja zakupu i sprzedaży VAT - pokazana;
     
  • W JPK w strukturze księgi rachunkowe - nie pokazana, bo zaksięgowana wcześniej.

Proszę o potwierdzenie powyższego rozumowania.

Sposób rozumowania jest prawidłowy. W praktyce jednak organy podatkowe w takiej sytuacji będą pobierały księgi rachunkowe i faktury za okresy obejmujące kompletne rozliczenie VAT, tj. obejmujące miesiąc poprzedni i następujący po właściwym miesiącu rozliczenia VAT.

Struktura faktury VAT - kwalifikacja faktur do JPK

Jak rozumiem, struktura faktur VAT nie musi się uzgadniać do VAT-7, ponieważ wykazane w niej będą również inne faktury, np. faktury zakupowe, z których podatnik nie miał prawa do odliczenia, ale faktura taka została zaksięgowana. Proszę o potwierdzenie.

Proszę również o potwierdzenie, w jaki sposób klasyfikować faktury do okresu, za który będzie zażądane przedstawienie JPK. Czy ma być do: data wpływu faktury, data zaksięgowania danej faktury? Nie będzie to - jak rozumiem - data, gdy faktura została ujęta do deklaracji VAT-7?

Struktura faktur VAT nie musi się uzgadniać do VAT-7. Kryteria dotyczące faktur będą głównie zależały od rodzaju i zakresu ksiąg, do rozliczenia których będą służyły i każdorazowo będą wskazywane przez organ podatkowy.

Struktura faktury VAT - faktury korygujące: przyczyna, odniesienie do faktury korygowanej

Z wyjaśnień Państwa wynika, że sekcja "faktury VAT" obejmować ma zarówno faktury sprzedażowe, jak i zakupowe (w tym korygujące i zaliczkowe zakupowe i sprzedażowe). Rozumiem, że w takim przypadku przedsiębiorstwo, które składać będzie JPK raz będzie wypełniało "swoje" dane w polach dotyczących nabywcy (faktury zakupowe), a raz w polach dotyczących "sprzedawcy" (faktury sprzedażowe)?

Tak.


Mam kilka pytań odnośnie faktur korygujących, które muszą być opisane kilkoma specjalnie do nich dedykowanymi polami:

  • Praktyka biznesowa pokazuje, że informacja o przyczynie korekty nie zawsze jest zawarta na fakturze, szczególnie gdy kontrahentem są przedsiębiorstwa spoza Polski (założyć można, że nie w każdym państwie istnieje wymóg, by taką informację podawać na fakturze), a występują faktury korygujące dotyczące transakcji np. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W jaki sposób uzupełnić wtedy takie pole? Gdy wolumen jest duży, a księgowanie zautomatyzowane uzupełnianie takiej informacji manualnie byłoby bardzo czasochłonne.
     
  • Obowiązkowym polem do uzupełnienia, w przypadku raportowania faktury korygującej jest numer faktury korygowanej (pierwotnej). Co w przypadku, gdy faktura koryguje zbiorczo wiele faktur? Co więcej, zdarza się, że kontrahenci (głównie zagraniczni) nie wpisują numeru faktury korygowanej. Powstaje tutaj także pytanie o okres, do którego należy odnieść tę fakturę (pole obowiązkowe).

W nawiązaniu do powyższych nasuwa się pytanie bardziej ogólne, jak raportować faktury zakupowe, na których nie są wyszczególnione informacje wymagane w JPK? Przykładowo: faktura dokumentująca zakupy zwolnione z VAT, na której nie jest podana podstawa prawna do zwolnienia, a w JPK jest pole, które należy o taką informację uzupełnić.

Brak wymaganych przepisami informacji w strukturze JPK nie będzie czynił pliku niezgodnym ze stanem faktycznym. Jeśli będzie to konieczne dla realizacji celu kontroli, informacje te będą ustalane i weryfikowane poza strukturą JPK.

Struktura faktury VAT - nazwa towaru, miara, ilość

W strukturze faktury VAT, w sekcji wierszowej, wskazywać należy nazwę towaru/usługi, miarę, ilość. Pola te są obowiązkowe.

Co w przypadku, gdy na fakturze pokazywane są jedynie nazwy handlowe? Czy prawidłowym będzie ich wpisanie w takiej formie?

Wątpliwość analogiczna jak w poprzednich punktach: co w przypadku, gdy na fakturze nie ma tak szczegółowych informacji? Co więcej, dla potrzeb księgowych, a z takich systemów ekstraktowane będą do tej struktury dane informacje o np. wadze produktu nie są niezbędne.

Nazwa towaru może być podana w dowolnej formie, również jako nazwa handlowa. Faktury powinny pochodzić z systemów wykorzystywanych do ich wytworzenia z wszystkimi wymaganymi informacjami.


Reprezentuję firmę "..." producenta systemu zintegrowanego dla firm i instytucji o nazwie "...".

Obecnie pracujemy nad implementacją mechanizmów służących do generowania plików JPK z naszego systemu. Podczas tych prac napotkaliśmy opisane poniżej problemy i wątpliwości interpretacyjne. Uprzejmie prosimy o udzielenie odpowiedzi na pytania wyróżnione w tekście.

Plik JPK_FA

Brak możliwości określenia waluty, w jakiej podana jest cena (pola P_9A, P_9B). Podobny problem dotyczy innych pól, w których występują wartości, które mogą być w walucie innej niż PLN. Wydaje się, że dane typu TKwotowy powinny mieć atrybut z kodem waluty. Ustawa o VAT nie zabrania oczywiście wystawiania dokumentów, w których w pozycjach lub płatnościach występują różne waluty, w tym kilka różnych w jednym dokumencie. Jaką wartość umieścić w polu P_9A w przypadku, gdy cena na fakturze wyrażona jest w walucie obcej?

W opisanym przypadku w polu P_9A należy podać cenę w walucie obcej.


Słownik stawek VAT dozwolonych do użycia w polu P_12 nie przewiduje przypadku odwrotnego obciążenia. Według specyfikacji pole jest opcjonalne tylko w przypadku procedury marży, jak wobec tego wypełnić pole P_12 w przypadku odwrotnego obciążenia? Wydaje się, że słownik powinien zawierać pozycję "oo" albo pole powinno być niewymagane w tym przypadku.

W opisanym przypadku pole P_12 należy pozostawić puste.


Słownik stawek VAT dozwolonych do użycia w polu P_12 nie przewiduje przypadku, gdy sprzedaż nie podlega opodatkowaniu (np. sprzedaż usług do UE). Pole jest opcjonalne tylko w przypadku procedury marży, jak wobec tego wypełnić pole P_12 w przypadku pozycji faktury niepodlegającej opodatkowaniu? Wydaje się, że słownik powinien zawierać pozycję "np." albo pole powinno być niewymagane w tym przypadku. Przypadki faktur zawierających pozycje opodatkowane i nieopodatkowane są częste (np. sprzedaż towarów i usług do UE).

W opisanym przypadku pole P_12 należy pozostawić puste.


Brak pola z sumą wartości sprzedaży w procedurze odwrotnego obciążenia dla faktury oraz wartości sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu. W strukturze występują pola P_13_?, wśród nich nie ma pól przewidzianych na oo i np.
Jak rozumiemy, kwoty tego typu nie będą wykazywane w podsumowaniu faktury.

W czasie obowiązywania obecnego wzoru struktury wartości sprzedaży w procedurze odwrotnego obciążenia powinna być wykazana w polu P_13_4 i P_14_4 (pola rezerwowe). Wartość sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu należy wykazać w polu P_13_5 i P_14_5 (pola rezerwowe).


Brak możliwości umieszczenia informacji o odwrotnym obciążeniu w pozycji faktury. Informację o zastosowaniu procedury odwrotnego obciążenia można umieścić tylko w sekcji dotyczącej całej faktury (pole P_18). Ustawa o VAT nie zabrania wystawiania faktur "mieszanych", czyli zawierających zarówno pozycje opodatkowane, jak i podlegające procedurze oo. Wydaje się, że pole to powinno być umieszczone w sekcji dotyczącej wierszy faktur. Jaką wartość umieścić w polu P_18 w przypadku faktury zawierającej pozycje opodatkowane i podlegające odwrotnemu obciążeniu?

Obowiązująca struktura umożliwia oznaczenie procedury odwrotnego obciążenia wyłącznie wobec całej faktury. W tej sytuacji pole P_18 powinno przyjąć wartość true dla faktur objętych procedurą odwrotnego obciążenia w całości lub w części.


Ten sam problem dotyczy informacji o sprzedaży zwolnionej z podatku VAT. Jaką informację umieścić w polu P_19 w przypadku faktury zawierającej pozycje opodatkowane i zwolnione z opodatkowania?

Obowiązująca struktura umożliwia oznaczenie sprzedaży zwolnionej z VAT wyłącznie wobec całej faktury. W tej sytuacji pole P_19 powinno przyjąć wartość true dla faktur dotyczących sprzedaży zwolnionej z VAT w całości lub w części.


Brak precyzyjnej informacji o tym, jakie liczby należy umieścić w polach P_8B (ilość), P_9A/P_9B (cena), P_11/P_11A (wartość) w przypadku korekty. Ma to być wartość po korekcie, czy różnica? Jeśli różnica, to jakie wartości umieścić w tych polach w przypadku korekty ilościowo-wartościowej (np. przed korektą 5 szt. po 10 zł, po korekcie 3 szt. po 8 zł)?

Powinny być podane m.in.: nazwa (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą oraz jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwota korekty podstawy opodatkowania lub kwota korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej (art. 106j ust. 2 pkt 3 lit. b i pkt 5 ustawy o VAT).

Plik JPK_PKPIR

Faktury w walutach obcych

W nagłówku pliku JPK_FA określa się walutę. Czy ta waluta określona dla pliku JPK_FA dotyczy wszystkich faktur? Faktury wystawiamy w różnych walutach, a w nagłówku faktur nie ma już pola określającego walutę. Czy dla każdej waluty powinien być osobny plik JPK_FA?

Konstrukcja struktury wymusza przygotowanie osobnego pliku dla każdej waluty. W praktyce organy podatkowe będą żądały faktur wystawionych w tych walutach, które będą istotne dla realizacji zakresu kontroli (najczęściej w dwóch lub trzech walutach).

Kryterium wyboru dla faktur

Jaka data znajdująca się na fakturze będzie decydowała o ujęciu jej w pliku JPK_FA? Będzie to data wystawienia, data sprzedaży, data wpływu (faktura zakupu), czy też może data ujęcia faktury w deklaracji VAT.

Datą faktury decydującą o ujęciu w pliku może być każda z wyżej wymienionych. Najczęściej będzie to data ujęcia faktury w deklaracji VAT lub w okresie sprawozdawczym dla ksiąg. Określało to będzie postanowienie organu podatkowego.

Rachunki bankowe walutowe

Czy dla rachunków walutowych np. w EUR, USD itd. należy prezentować operacje tylko w walucie rachunku?

Tak.

Pliki dla kilku magazynów

W nagłówku dokumentu znajduje się pojedyncze pole definiujące Magazyn. W przypadku, jeżeli kontrola dotyczyć będzie kilku magazynów, to czy należy dla każdego z nich wygenerować osobny plik JPK_MAG?

Tak.

Księgi rachunkowe - zespół, kategoria, podkategoria

Chcielibyśmy uściślić Państwa odpowiedź w FAQ dotyczącą KodZespolu, OpisZespolu, KodKategorii, OpisKategorii, KodPodkategorii, OpisPodkategorii na przykładzie, który może dotyczyć zdecydowanej większości firm korzystających z naszego oprogramowania.

Przykładowo spółka ma w polityce rachunkowości konta oparte o tzw. wzorcowy plan kont, gdzie są opisane poszczególne zespoły, kategorie i podkategorie, ale sam schemat nie jest zdefiniowany w systemie F-K, gdyż nie było takiej potrzeby. Spółka stosowała tam płaski wariant uproszczony wskazując tylko konta syntetyczne i analityczne.

Mamy konto 131-01 - rachunek bieżący w banku X, które w pisemnej polityce rachunkowości należy do zespołu 1 - środki pieniężne, kategoria 3 - rachunki bieżące itd.

Informacja wygenerowana przez systemem F-K będzie jednak wyglądać następująco: Kod zespołu - "1", Opis zespołu - "1", Kod kategorii - "3", Opis podkategorii - "3", Kod podkategorii - "1", Opis podkategorii - "1".

Czy taka sytuacja jest dopuszczalna?

Tak.

Księgi rachunkowe - rodzaj dowodu

W strukturze znajduje się element RodzajDowodu. Element ten nie jest wyznaczony enumeratywnie. Chcielibyśmy się jednak upewnić, czy powinniśmy tutaj wprowadzać standaryzację w obrębie grup dokumentów czy podawać wartość, jaka obecnie jest przypisywana w systemie.

Przykład: Zamiast rodzajów dokumentów: faktura sprzedaży, faktura zakupu, faktura sprzedaży eksportowa, faktura zakupu importowa, faktura korygująca sprzedaży (...) prezentować jeden rodzaj - faktura.

W opisanym elemencie, zgodnie z opisem pola, można prezentować jeden rodzaj - faktura.

Zgodność ewidencji VAT z deklaracją

Zakładam, że z założenia powinna być zgodność pomiędzy podsumowaniami podatku należnego oraz podatku naliczonego do odliczenia wykazanego w pliku JPK_VAT.xml z odpowiednimi kwotami wykazanymi w deklaracji VAT-7 za ten sam okres. Problem polega na tym, że w przypadku raportowania ewidencji VAT zgodnie ze schematem JPK_VAT_v.1-0 z naszych systemów (a być może również i innych producentów) mogą pojawiać się różnice pomiędzy podsumowaną kwotą podatku naliczonego do odliczenia w sekcji zakupu tej ewidencji a kwotą podatku naliczonego do odliczenia wykazaną w deklaracjach VAT-7. Taka sytuacja może mieć miejsce w firmach, które ze względu na rodzaj prowadzonej sprzedaży oraz działalności nie mają prawa do całkowitego odliczenia podatku naliczonego.

Wynika to z faktu, że podatek naliczony do odliczenia może być obliczony na dwa sposoby:

  • Obliczany jednorazowo, bezpośrednio przed naliczeniem VAT-7 z sum podatku naliczonego w odpowiednich grupach odliczeń VAT. W takim przypadku w rejestrach znajdują się nieprzekształcone kwoty podatku naliczonego, takie jak na źródłowym dokumencie;
     
  • Obliczany każdorazowo w trakcie rejestrowania każdego zapisu nabycia z ograniczonym prawem do obliczenia, a przed wykonaniem deklaracji VAT-7 sumowany; W takim przypadku w rejestrach znajdują się przekształcone, obciążone zaokrągleniami cząstkowe kwoty podatku naliczonego do odliczenia. Im większy obrót składający się z dużej ilości nabyć o małej wartości, tym te różnice z zaokrągleń będą większe.

Jak łatwo zauważyć w obu przypadkach zapisy w ewidencjach programów będą różne, a systemy fk stosujące drugą metodę nie będą miały problemów ze schematem JPK_VAT_v.1-0. Niestety w produkowanych przez nas programach finansowo-księgowych, podatek do odliczenia wykazywany w deklaracjach VAT-7 obliczany jest pierwszą metodą, w związku z tym na potrzeby JPK_VAT prawdopodobnie będziemy musieli przekształcić zapisy ewidencji zakupu programu i dostosować ją do wymagań JPK.

W związku z powyższym, proszę o odpowiedź na następujące pytania:

  1. Czy wartość pola "PodatekNaliczony" w JPK_VAT powinna lub musi być dokładnie taka sama jak wykazana w deklaracji za ten sam okres, czy też dopuszczalna jest jakaś różnica?
     
  2. Jeżeli dopuszczalne są różnice, to w jakim zakresie?
     
  3. Jeżeli wartość pola "PodatekNaliczony" powinna być taka sama jak kwota wykazana w deklaracji za ten sam okres, to proszę o informację jak uwzględnić (rozłożyć) te różnice z zaokrągleń w pozycjach ewidencji zakupu pliku JPK_VAT.xml, tak aby w podsumowaniu otrzymać kwotę równą kwocie wykazanej w deklaracji VAT-7?

Kwota podatku naliczonego powinna być taka sama jak kwota wykazana w deklaracji za ten sam okres. W przypadku pojawienia się różnicy z zaokrągleń powinna ona być skorygowana w odrębnym zapisie (wierszu).

Korekty dowodów PZ

W strukturze pliku JPK dla dokumentów magazynowych są przewidziane pola dla faktury powiązanej z dokumentem PZ, który należy w tym pliku umieścić. Czy dla korekt dokumentów PZ w tych polach należy umieścić dane z faktury korekty otrzymanej od dostawcy, czy dane z faktury pierwotnej otrzymanej od dostawcy?

Należy umieścić dane z faktury korygującej.

Wydanie towaru

W strukturze pliku JPK dla dokumentów magazynowych mamy miejsce dla dokumentów PZ, WZ, RW i MM. Jak należy traktować towary wydawane do napraw samochodów? W którym dokładnie miejscu dane tych dokumentów należy umieścić?

W opisanej sytuacji właściwym dokumentem będzie WZ.

Faktury dokumentujące otrzymanie zapłaty lub jej części przed dokonaniem czynności

Co powinno być umieszczone w pliku JPK jako pozycje faktur zaliczkowych? Czy mają to być pozycje towarowe, których dotyczy zaliczka wraz z cenami sprzedaży, czy też pozycje towarowe z odpowiednio umniejszonymi cenami sprzedaży, tak by ich suma wartości brutto odpowiadała kwocie wpłaconej zaliczki? Czy w podsumowaniu takiego dokumentu należy ująć wartości sumy towarów, których dotyczy zaliczka, czy też samą kwotę zaliczki w rozbiciu na poszczególne stawki podatkowe?

Dane, jakie powinny zawierać faktury, o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, określa art. 106f ustawy o VAT.

Faktury te zawierają m.in. dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, cenę jednostkową netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług bez kwoty podatku, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty podatku.

Faktura rozliczająca fakturę zaliczkową

W przypadku faktur rozliczających faktury zaliczkowe ustawa mówi "jeżeli faktura, o której mowa w ust. 1, nie obejmuje całej zapłaty, w fakturze wystawianej po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi sumę wartości towarów lub usług pomniejsza się o wartość otrzymanych części zapłaty, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części zapłaty. Faktura, o której mowa w zdaniu pierwszym, powinna również zawierać numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi". Czy oznacza to, że w tym przypadku pozycjami takiego dokumentu są pozycje towarowe z oryginalnymi cenami sprzedaży, czy też pozycje towarowe z wartościami umniejszonymi o wartość otrzymanych części zapłaty?

Informacje zawarte we wszystkich fakturach (zaliczkowych i rozliczeniowych) powinny odzwierciedlać rzeczywisty ilościowo-wartościowy rozmiar transakcji, bez względu na sposób jej rozliczenia (płatności).

Duzi przedsiębiorcy

W nawiązaniu do wcześniejszych kontaktów w sprawie JPK, uprzejmie informuję, że bardzo zależy nam na Państwa stanowisku, co do zakresu stosowania zmienionych przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zmianami) i wprowadzeniem nowego art. 193a tej ustawy, w odniesieniu do tak zwanych "dużych przedsiębiorców" już od dnia 1 lipca 2016 r.

Nie mamy wątpliwości, że przepisy te będą stosowane w odniesieniu do następujących przedsiębiorców:

  1. zatrudnienie średnioroczne większe bądź równe 250 osób, obrót większy niż 50 mln EURO, aktywa mniejsze bądź równe 43 mln EURO,
     
  2. zatrudnienie średnioroczne większe bądź równe 250 osób, obrót mniejszy bądź równy 50 mln EURO, aktywa większe od 43 mln EURO,
     
  3. zatrudnienie średnioroczne większe bądź równe 250 osób, obrót większy niż 50 mln EURO, aktywa większe niż 43 mln EURO,
     
    ale mamy wątpliwości co do zakresu stosowania tych przepisów w odniesieniu do przedsiębiorców:
     
  4. zatrudnienie średnioroczne mniejsze niż 250 osób, obrót większy od 50 mln EURO, aktywa większe od 43 mln EURO,
     
  5. zatrudnienie średnioroczne większe bądź równe 250 osób, obrót mniejszy bądź równy 50 mln EURO, aktywa mniejsze bądź równe 43 mln EURO.

Oczywiście chodzi o co najmniej jedno z dwóch ostatnich lat obrotowych.

Zgodnie z art. 106 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej za średniego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:

1) zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz

2) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro.

Przywołany przepis zawiera w swej konstrukcji koniunkcję (użycie spójnika "oraz") jaka zachodzi pomiędzy pkt 1 i 2. Dla zakwalifikowania danego przedsiębiorcy do kategorii "średniego" niezbędne jest łączne spełnienie warunku z pkt 1 i 2. Należy przy tym zauważyć, że warunek w pkt 2 został sformułowany alternatywnie ("lub"), co oznacza, że przynajmniej jeden z członów alternatywy musi zostać spełniony, aby można było uznać warunek określony w pkt 2 za spełniony.

Odnosząc się do podanego przykładu:

  • pkt 4 - brak spełnienia warunku określonego w art. 106 pkt 2,
     
  • pkt 5 - brak spełnienia warunku określonego w art. 106 pkt 1.

Tym samym art. 193a Ordynacji podatkowej będzie miał zastosowanie w obu przypadkach.

Podmiot zagraniczny i obowiązek JPK

Zgodnie z odpowiedzią Ministerstwa Finansów na pytanie, czy JPK dotyczyć będzie także podmiotów zagranicznych (zarejestrowanych w Polsce wyłącznie na potrzeby podatku VAT, które nie mają w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności), rozumiemy, iż przyjęte stanowisko jest takie, że tak, obowiązek ten będzie dotyczył również tych podmiotów - prosimy o potwierdzenie. Ponadto rozumiemy, iż powyższy obowiązek, od 1 lipca 2016 roku, dotyczyć będzie podmiotów, które:

  1. zatrudniają średniorocznie co najmniej 250 pracowników lub których roczny obrót netto przekroczył równowartość w złotych 50 milionów euro,
     
  2. a równocześnie suma aktywów bilansu jest wyższa niż równowartość w złotych 43 milionów euro.

Jaką metodologię należy przyjąć, przy weryfikacji, czy dany podmiot zagraniczny będzie podlegał obowiązkowi JPK, tj. czy spełnia powyższe wymogi? W szczególności, czy powyższe progi:

  • Powinny odnosić się do globalnej działalności Spółek, bez względu na miejsce ich siedziby i faktu, iż w Polsce opodatkowaniu podatkiem VAT podlega tylko i wyłącznie ich działalność na terytorium kraju?
     
  • Czy też powinny odnosić się wyłącznie do działalności danego podmiotu zagranicznego w Polsce? - to rozwiązanie wydaje się być jak najbardziej logicznym i zgodnym z celowościowym charakterem wprowadzonych zmian do Ordynacji podatkowej.

Wskazane w ustawie o działalności gospodarczej kryterium podziału na mikroprzedsiębiorców, małych oraz średnich przedsiębiorców (art. 104-106 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej), dotyczy przedsiębiorców w rozumieniu art. 4 tej ustawy. Art. 4 w ust. 1 i 2 ww. ustawy stanowi, że przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

Zatem stosowanie wskazanych powyżej przepisów art. 104-106 ustawy ma miejsce do podmiotów zagranicznych spełniających przesłanki definicji przedsiębiorcy zawarte w ustawie.

Progi określone w art. 104-106 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej odnoszą się do całej działalności gospodarczej przedsiębiorcy, a nie do określonego obszaru w kraju lub zagranicą na którym ten przedsiębiorca prowadzi część swojej działalności (przepisy te nie zawierają żadnego ograniczenia w tym względzie, które uzasadniałoby odmienne twierdzenie).

Źródło: Ministerstwo Finansów

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.