podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
Uwaga: Do 31 stycznia 2023 r. część płatników składek przekazuje do ZUS informację ZUS IWA za 2022 r. Uwaga: Do 31 stycznia br. przedsiębiorca zamierzający opłacać mały ZUS plus dokonuje odpowiedniego zgłoszenia do ubezpieczeń Uwaga: W styczniu "mały" pracodawca powiadamia pracowników o rezygnacji z ZFŚS i wypłaty świadczenia urlopowego. 31 stycznia 2023 r. (wtorek) mija termin złożenia do US: CIT-6R, CIT-6AR, CIT-10Z, CIT-11R za 2022 r. 31 stycznia 2023 r. (wtorek) mija termin złożenia do US: PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40A/PIT-11A, PIT-4R, PIT-8AR za 2022 r. 31 stycznia 2023 r. (wtorek) mija termin złożenia do US druku ZAW-RD, tj. zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estoński CIT)
A A A

Zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych - Dodatek nr 14 do Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 15 (914) z dnia 20.05.2016

Nagrody przekazywane w ramach programu lojalnościowego

W ramach działalności gospodarczej prowadzę agencję reklamową, która zajmuje się kompleksową obsługą programów lojalnościowych. Polega to na tym, że na zlecenie firmy, która przyznaje nagrody rzeczowe swoim stałym klientom, dokonuję zakupu odpowiednich towarów oraz dostarczam je do osób wskazanych przez zleceniodawcę. Zgodnie z umową zawartą ze zleceniodawcą, właścicielem tych towarów jest moja firma. Zleceniodawcy wystawiam fakturę na całą wartość usługi (obejmującą również cenę zakupu przekazanych nagród). Umowa zlecenia zobowiązuje mnie także do rozliczenia podatku dochodowego (PIT) osób obdarowanych. Na jakich zasadach powinienem rozliczać ten podatek?

Nagroda otrzymana przez klienta w ramach programu lojalnościowego (sprzedaży premiowej) może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, pod warunkiem, że nie ma ona związku z prowadzoną przez tę osobę działalnością gospodarczą, zaś jej jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł. Jeżeli jednorazowa wartość nagrody przekracza tę kwotę, to wówczas cała jej wartość podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Nagroda rzeczowa otrzymana przez klienta w ramach programu lojalnościowego stanowi przychód tej osoby, w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PDOF.

Do przychodów ustawodawca zalicza bowiem - co do zasady - otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym wartość pieniężną świadczeń w naturze ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku (art. 11 ust. 2 ustawy o PDOF).

Kwalifikacja podatkowa omawianego przychodu zależy jednak od tego, czy nagrodę w ramach programu lojalnościowego otrzymała osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej, czy też przedsiębiorca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zakładamy, że w przedstawionej sytuacji nagrody przekazywane klientom nie mają związku z prowadzoną przez te osoby działalnością gospodarczą. W takim przypadku, zgodnie z systematyką przyjętą przez ustawodawcę, przychód ten należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9art. 20 ust. 1 ustawy o PDOF.

Nie oznacza to jednak, że przychód ten automatycznie podlega opodatkowaniu.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF, wolna od podatku dochodowego jest wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, o ile jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Zwolnienie to nie dotyczy jednak nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Pojęcie "sprzedaży premiowej" nie zostało zdefiniowane ani w przepisach podatkowych, ani cywilnoprawnych.

Organy podatkowe, odwołując się do uregulowań Kodeksu cywilnego oraz do wykładni językowej, prezentują pogląd, że "sprzedażą premiową" jest taka sprzedaż, w której oprócz wydania sprzedanych towarów, sprzedający przekazuje kupującemu dodatkowe świadczenie (premię) w zamian za spełnienie z góry ustalonych warunków. Warunki te najczęściej polegają na nabyciu towarów sprzedającego w określonej ilości bądź wartości.

Trzeba przy tym zauważyć, że z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF nie wynika, że ze sprzedażą premiową mamy do czynienia tylko wówczas, gdy nagrodę (premię) przekazuje klientowi bezpośrednio sprzedający.

Omawiane zwolnienie może zatem znaleźć zastosowanie również w sytuacji, gdy dana firma przekazuje nagrody (premie) swoim klientom za pośrednictwem wyspecjalizowanego podmiotu gospodarczego, który na jej zlecenie zajmuje się kompleksową obsługą programu lojalnościowego. Potwierdzają to organy podatkowe w swoich wyjaśnieniach (m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 5 września 2014 r., nr ITPB2/415-579/14/MM).

Oznacza to, że w rozpatrywanym stanie faktycznym nagroda rzeczowa przekazywana przez agencję reklamową, która zajmuje się kompleksową obsługą programu lojalnościowego danej firmy, może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PDOF, jeżeli łącznie są spełnione następujące przesłanki:

  • nagroda jest faktycznie związana ze sprzedażą premiową,
     
  • jednorazowa wartość takiej nagrody nie przekracza 760 zł,
     
  • otrzymana nagroda nie pozostaje w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez nagrodzonego i nie stanowi dla niego przychodu z tej działalności.

W takim przypadku, na firmie zlecającej obsługę programu lojalnościowego, ani na agencji reklamowej nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dla porządku należy dodać, że jeżeli omawianą nagrodę klient otrzymał w związku z prowadzoną przez siebie pozarolniczą działalnością gospodarczą, to bez względu na wartość tej nagrody, uzyskał on przychód z działalności gospodarczej.

Natomiast jeżeli jednorazowa wartość nagrody przekazywanej w ramach programu lojalnościowego (sprzedaży premiowej) przekracza 760 zł, to wówczas cała wartość tej nagrody podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOF). Wymaga podkreślenia, że wówczas płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego - zobowiązanym do poboru tego podatku od podatnika i przekazania na rachunek urzędu skarbowego - jest firma, która jest zarówno organizatorem programu lojalnościowego (sprzedaży premiowej), jak i ponosi cały ekonomiczny ciężar związany z realizacją tego programu. Natomiast fakt, iż kompleksową obsługą programu lojalnościowego na podstawie stosownej umowy, zawartej z tą firmą, zajmuje się inny podmiot gospodarczy (np. agencja reklamowa), nie czyni go płatnikiem podatku. Takie stanowisko przedstawił Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z 29 października 2012 r., nr DD3/033/120/CRS/10/PK-534. W podobnym duchu wypowiadają się również inne organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w ww. interpretacji indywidualnej z 5 września 2014 r.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

PIT 2022 - Korzystaj bezpłatnie - https://www.gofin.pl/pit/
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.