podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Praktyczne aspekty e-kontaktów z fiskusem - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 27 (1277) z dnia 4.04.2016

Pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji (UPL-1)

Osobę uprawnioną do podpisywania - bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu - deklaracji składanych on-line przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej należy zgłosić na formularzu UPL-1. Druk ten to pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowych przesyłanych w formie elektronicznej. Trzeba go jednak złożyć niezależnie od tego, kto ma uwierzytelniać e-rozliczenia: reprezentant ustawowy danego podmiotu (posiadający z mocy prawa umocowanie do podpisywania firmowych dokumentów) czy pełnomocnik, np. pracownik.

UPL-1 składają również osoby fizyczne, aby zgłosić pełnomocnika do podpisywania e-deklaracji. Pełnomocnikiem może być w zasadzie każda osoba (fizyczna), która posiada pełną zdolność do czynności prawnych.


Druki UPL-1 i OPL-1 są dostępne w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Ordynacja podatkowa.


UPL-1 sporządzony w formie pisemnej składa się w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach ewidencji podatników i płatników - ustalanym zasadniczo według miejsca zamieszkania lub siedziby mocodawcy. Pełnomocnictwa nie przekazuje się do wszystkich organów podatkowych, do których podatnik (płatnik) przesyła dokumenty związane z rozliczeniami podatkowymi. Zmiana urzędu skarbowego właściwego w sprawach ewidencyjnych nie pociąga jednocześnie za sobą obowiązku ponownego przedłożenia UPL-1 w nowym urzędzie skarbowym. Dane osoby wskazanej w UPL-1 wprowadza się do systemu e-Deklaracje, dzięki czemu jest ona automatycznie rozpoznawana jako uprawniona do autoryzowania dokumentów przesyłanych przez internet. UPL-1, w okresie jego ważności, uprawnia zgłoszoną osobę do podpisywania w imieniu mocodawcy wszystkich e-dokumentów przekazywanych do dowolnego organu podatkowego. Upoważnienie może być udzielone na określony czas lub bezterminowo.

UPL-1 należy złożyć przed przesłaniem przez pełnomocnika pierwszego podpisanego przez niego dokumentu. Najlepiej zrobić to z kilkudniowym wyprzedzeniem. Nie ma bowiem ustawowo określonego terminu wprowadzenia danych pełnomocnika do systemu e-Deklaracje. Dokument podpisany przez "niezarejestrowanego" pełnomocnika nie zostanie natomiast przyjęty przez system (będzie negatywnie zweryfikowany).

Złożenie UPL-1 we właściwym urzędzie skarbowym jest zwolnione z opłaty skarbowej. Wynika to z części IV Załącznika do ustawy o opłacie skarbowej, zawierającego wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia.

Zawiadomienie o cofnięciu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji przekazywanych w formie elektronicznej sporządza się na formularzu OPL-1.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.OrdynacjaPodatkowa.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60