
Wydatki na zakup wyposażenia biura sfinansowane z dotacji otrzymanej z urzędu pracy
Podatniczka otrzymała z urzędu pracy dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Otrzymane środki przeznaczyła na zakup wyposażenia biura. Czy poniesione na ten cel wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów?
Odpowiedź
Wydatki na zakup wyposażenia biura, które zostały sfinansowane z dotacji otrzymanej z urzędu pracy, stanowią koszty uzyskania przychodów. |
Z uzasadnienia
"Z opisu sprawy wynika, że 3 grudnia 2024 r. otrzymała Pani decyzję z Urzędu Pracy o przyznaniu dofinansowania na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Dotację w wysokości 15.600 zł, otrzymała Pani na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
19 grudnia 2024 r. zarejestrowała Pani działalność gospodarczą, której faktyczny start nastąpił 1 stycznia 2025 r. Otrzymane środki przeznaczyła Pani na zakup wyposażenia biura niezbędnego do prowadzenia działalności. Kupiła Pani laptop oraz akcesoria do niego (myszkę i słuchawki), fotel biurowy, drukarkę oraz niszczarkę do papieru.
Tym samym otrzymane przez Panią środki na podjęcie działalności gospodarczej przeznaczone na zakup niezbędnego wyposażenia biura pozwalającego na wykonywanie Pani pracy, stanowią przychód z działalności gospodarczej, jednak na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód ten jest zwolniony od opodatkowania.
Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, winien spełniać łącznie następujące warunki:
- pozostawać w związku przyczynowym z przychodami lub źródłem przychodów i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
- być właściwie udokumentowany;
- nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. (...)
W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.
Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup zużywających się stopniowo rzeczowych składników majątku przedsiębiorstwa, niezaliczanych zgodnie z odrębnymi przepisami do środków trwałych - w przypadku stwierdzenia, że składniki te nie są wykorzystywane dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, lecz służą celom osobistym podatnika, pracowników lub innych osób, albo bez uzasadnienia znajdują się poza siedzibą przedsiębiorstwa.
Analiza treści zacytowanych przepisów wskazuje, że co do zasady nie ma przeszkód, aby podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na zakup składników majątku, niezaliczonych do środków trwałych, ani wartości niematerialnych i prawnych, a które zostały sfinansowane ze środków dotacji otrzymanej z urzędu pracy. Jak wskazano wyżej, warunkiem jest związek przyczynowo-skutkowy między poniesionymi wydatkami, a przychodami z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
Stąd też sfinansowanie zakupu wyposażenia biura niezbędnego do prowadzenia działalności gospodarczej, które nie zostały zaliczone do środków trwałych, ze środków przyznanych z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej nie wyklucza możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, mimo że przyznane środki korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten nie został bowiem wymieniony w art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy.
Zatem, wydatki poniesione na zakup wyposażenia biura: laptop wraz z akcesoriami (myszka i słuchawki), fotel biurowy, drukarka, niszczarka do papieru, sfinansowane z przyznanej dotacji z Urzędu Pracy, sfinansowane ze środków otrzymanych z dotacji z Urzędu Pracy, może Pani zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów".
(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 marca 2025 r., nr 015-KDIT3.4011.120.2025.1.RS)
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|