
Przechowywanie faktur kosztowych wyłącznie w formie elektronicznej
Czy dopuszczalne jest przechowywanie otrzymanych w formie papierowej faktur zakupowych, dających prawo do zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów, wyłącznie w formie elektronicznej, po zniszczeniu (utylizacji) ich papierowych oryginałów?
Odpowiedź
Przechowywanie faktur w formie elektronicznej jest zgodne z polskimi przepisami podatkowymi. |
Z uzasadnienia
"Ze złożonego wniosku wynika, że spełnili/będą Państwo spełniali wymagania przepisów podatkowych co do przechowywania i dostępności dokumentów, tj.:
- Spółka dysponuje systemem, w którym ewidencjonowane są wszystkie otrzymywane dokumenty księgowo-podatkowe. System zapewnia możliwość filtrowania i przeglądania faktur na różne sposoby - ze względu na okres księgowania, kontrahenta, itp. System indeksuje również faktury nadając im kolejne numery wewnętrzne, stosowane na potrzeby programu.
- Z wniosku nie wynika przy tym, aby po planowanej zmianie sposobu ewidencjonowania otrzymywanych dokumentów ww. funkcjonalność systemu uległa zmianie.
- Ponadto prowadząc ewidencję w sposób opisany we wniosku, Wnioskodawca będzie przechowywać faktury elektroniczne w sposób zapewniający ich autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego (art. 112a ust. 1 ustawy o VAT).
- faktury, o których mowa we wniosku, są/będą przechowywane w Polsce. Dokumenty będą w przyszłości przechowywane równolegle na serwerach międzynarodowych Grupy (...) (art. 112a ust. 2 ustawy o VAT),
- faktury przechowywane poza terytorium kraju w formie elektronicznej są/będą przechowywane w sposób umożliwiający naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, dyrektorowi izby administracji skarbowej lub Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, za pomocą środków elektronicznych, dostęp on-line do tych faktur (art. 112a ust. 3 ustawy o VAT),
- Spółka umożliwi organom podatkowym na żądanie, w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej, bezzwłoczny ich pobór oraz przetwarzanie danych w nich zawartych (art. 112a ust. 4 ustawy o VAT).
Archiwizowanie i przechowywanie faktur w sposób opisany przez Państwa, czyli przy zapewnieniu autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności tych dokumentów, a także umożliwieniu dostępu do nich na żądanie organom podatkowym - jest zgodne z przytoczonymi przepisami.
Mając na względzie, że w opisie sprawy wskazali Państwo, że w przedmiotowej sprawie spełnione zostały wymagania opisane wyżej, zasadne jest uznanie, że Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Zatem należy się z Państwem zgodzić, że:
- wskazany w stanie faktycznym/opisie zdarzenia przyszłego sposób przechowywania faktur jest zgodny z polskimi przepisami podatkowymi, w szczególności, faktury zakupowe otrzymane w formie papierowej, po ich digitalizacji mogą być zniszczone;
- faktury zakupowe otrzymane i przechowywane w sposób przedstawiony w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym stanowią podstawę dla zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu, przy założeniu, że w odniesieniu do tych wydatków nie mają zastosowania ograniczenia w zaliczeniu ich do kosztów uzyskania przychodów".
(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 marca 2025 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.674.2024.4.AS)
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|