
Pełnomocnictwo do podpisania e-zeznania podatkowego
Jestem właścicielką biura rachunkowego. Jeden z moich klientów zamknął z końcem stycznia 2025 r. działalność gospodarczą podlegającą wpisowi do CEIDG. Posiadam udzielone przez tego klienta jeszcze w okresie, gdy prowadził działalność gospodarczą, pełnomocnictwo UPL-1. Pełnomocnictwo jest udzielone na czas nieokreślony i nie zostało do tej pory odwołane. Czy na jego podstawie mogę podpisać zeznanie podatkowe klienta PIT-36 za 2024 r., czy musi być wystawione nowe pełnomocnictwo UPL-1?
Zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej nie skutkuje automatycznie wygaśnięciem pełnomocnictwa do podpisywania e-deklaracji (UPL-1).
Podatnik/płatnik ma prawo ustanowić, o ile odrębne ustawy nie stanowią inaczej, pełnomocnika do podpisywania deklaracji podatkowych. Podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia mocodawcę z obowiązku złożenia podpisu. Regulują to art. 80a i art. 80b Ordynacji podatkowej. Pojęcie "deklaracji" obejmuje przy tym nie tylko tak nazwane rozliczenia podatkowe, ale również zeznania, wykazy, zestawienia czy informacje, do składania których na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy/płatnicy są zobligowani.
UPL-1 to pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowych składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Stosuje się do niego - poza art. 80a i art. 80b Ordynacji podatkowej - odpowiednio przepisy o pełnomocnictwie w postępowaniu podatkowym, a w zakresie nieuregulowanym w tych przepisach znajdują zastosowanie Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.) oraz Kodeks postępowania cywilnego. W myśl art. 101 § 2 Kodeksu cywilnego umocowanie wygasa ze śmiercią mocodawcy lub pełnomocnika, chyba że w pełnomocnictwie zastrzeżono inaczej z przyczyn uzasadnionych treścią stosunku prawnego będącego podstawą pełnomocnictwa. Zgodnie z doktryną pełnomocnictwo wygasa również w przypadku m.in. zrzeczenia się go, upływu terminu, na jaki zostało udzielone, wygaśnięcia stosunku podstawowego, jeżeli umocowanie było ustawowym skutkiem jego nawiązania. Zamknięcie działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną nie jest samoistną przesłanką skutkującą wygaśnięciem pełnomocnictwa UPL-1.
W omawianym przypadku właściciel biura rachunkowego, legitymujący się ważnym (nieodwołanym) pełnomocnictwem UPL-1 udzielonym przez klienta (osobę fizyczną) w okresie prowadzenia działalności gospodarczej, może na jego podstawie podpisać zeznanie podatkowe PIT-36 za 2024 r. składane przez tego klienta po zamknięciu firmy. Nie ma potrzeby wystawienia nowego pełnomocnictwa UPL-1.
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|