podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Obowiązki przedsiębiorców na początku 2025 roku - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 100 (2183) z dnia 12.12.2024

Przekazanie informacji o prowadzeniu PPE

Do dnia 31 stycznia 2025 r. pracodawcy prowadzący pracownicze programy emerytalne (PPE) mają obowiązek przekazać do Polskiego Funduszu Rozwoju oświadczenia o liczbie pracowników oraz uczestników PPE zatrudnionych na dzień 1 stycznia 2025 r.

Oświadczenie to można złożyć za pomocą formularza dostępnego na stronie https://ppe.pfr.pl lub tradycyjnie - w formie papierowej. W takim przypadku powinno ono zawierać następujące dane:

  • numer NIP,
  • nazwę pracodawcy,
  • numer REGON,
  • liczbę pracowników zatrudnionych u pracodawcy,
  • liczbę uczestników PPE zatrudnionych u pracodawcy.

Dotyczy to podmiotów, które nie musiały wdrożyć PPK z uwagi na prowadzenie PPE. Z uprawnienia tego mógł skorzystać podmiot zatrudniający, który - w terminie wskazanym w art. 134 ust. 1 ustawy o PPK (Dz. U. z 2024 r. poz. 427) prowadził PPE, w którym uczestniczyło co najmniej 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie, oraz naliczał i odprowadzał składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy o PPE. Zwolnienie to nie jest bezterminowe. Przestaje ono obowiązywać od dnia:

  • zawieszenia naliczania i odprowadzania składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni,
  • ograniczenia wysokości odprowadzanych składek podstawowych do PPE poniżej 3,5% wynagrodzenia,
  • likwidacji PPE,
  • opóźnienia w odprowadzaniu składek podstawowych do PPE przekraczającego 90 dni, które wynikło z celowego działania podmiotu zatrudniającego,
  • następującego po dniu 1 stycznia lub 1 lipca danego roku, jeśli według stanu na ten dzień w PPE uczestniczy mniej niż 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie.

Jeżeli okaże się, że stan partycypacji w PPE na 1 stycznia 2025 r. będzie niższy niż 25% osób zatrudnionych w danym podmiocie zatrudniającym, wówczas zwolnienie tego podmiotu z obowiązku wdrożenia PPK przestanie obowiązywać następnego dnia po tej dacie, tj. 2 stycznia 2025 r. Oznacza to konieczność wdrożenia PPK. W takiej sytuacji w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po upływie 3 miesięcy (90 dni) trzeba będzie zawrzeć w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych umowę o prowadzenie PPK, oraz - nie później niż na 10 dni roboczych przed upływem tego terminu - umowę o zarządzanie PPK.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60