podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Działania marketingowe - skutki w podatku dochodowym - Dodatek nr 13 do Przeglądu Podatku Dochodowego nr 16 (592) z dnia 20.08.2023

Podatkowe konsekwencje nabycia towaru za symboliczną złotówkę

"Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza brać udział w różnych akcjach promocyjnych organizowanych przez sprzedawców, od których nabywa bądź będzie nabywać określone towary. Akcje promocyjne, w których Wnioskodawca będzie brać udział będą to promocje o charakterze ogólnopolskim, skierowane do przedsiębiorców będących podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych, których celem jest zmotywowanie kontrahentów danego sprzedawcy do dokonywania zwiększonej ilości zakupów określonych towarów u niego. W efekcie stosowanych promocji sprzedawcy osiągać będą zwiększoną sprzedaż oferowanych towarów, co w konsekwencji przełoży się na wzrost ich przychodów ze sprzedaży towarów.

Wnioskodawca zamierza brać udział w ww. akcjach promocyjnych zorganizowanych przez sprzedawców powiązanych z Wnioskodawcą jak i u sprzedawców niepowiązanych z Wnioskodawcą. Akcje promocyjne każdorazowo będą skierowane do szerokiego grona przedsiębiorców. Warunki promocji u sprzedawców dla nabywców powiązanych ze sprzedawcą w rozumieniu art. 11a ustawy o CIT, są analogiczne jak dla nabywców niepowiązanych ze sprzedawcą. W przypadku gdy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zakupi od sprzedawcy określoną ilość oraz rodzaj towarów, osiągając tym samym wymagany pułap obrotu wynikający z regulaminu promocji będzie mógł skorzystać z możliwości zakupu towaru lub Karty Podarunkowej o określonym nominale w promocyjnej cenie za symboliczną złotówkę bądź uzyskać Kartę Podarunkową jako nagrodę w sposób nieodpłatny.

Wnioskodawca zamierza brać udział w trzech rodzajach promocji sprzedawców różniących się wyłącznie tym, iż w ramach obowiązującej promocji po spełnieniu warunków promocji Wnioskodawca jako nabywca będzie mógł zakupić określony towar sprzedawcy po cenie promocyjnej 1 zł, albo otrzymać nagrodę w postaci Karty podarunkowej o określonym nominale uzależnionym od kwoty zrealizowanych zakupów towarów u sprzedawcy albo zakupić taką Kartę Podarunkową za symboliczne 1 zł.

W tym miejscu trzeba zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji pojęcia »promocja«, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN promocja to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia.

W powszechnym rozumieniu promocja to wszelkie działania, wykorzystywane do poinformowania klientów (odbiorców) o istnieniu oferty oraz doprowadzenia do zakupu produktu, skorzystania z usługi. Do narzędzi promocji zalicza się w ujęciu klasycznym reklamę, promocję sprzedaży, public relations, marketing bezpośredni.

Akcje promocyjne polegają na przekazywaniu przez firmę informacji swoim klientom w celu zwiększenia świadomości o oferowanych przez nią produktach i usługach oraz wywołaniu zainteresowania nimi, prowadzącego do zakupu.

Z kolei »bonifikata« to rabat, upust, skonto, zniżka od ustalonej ceny towaru lub produktu na rzecz nabywcy.

Odnosząc się do kwestii poruszonej w pytaniu nr 1, czyli do ustalenia, czy po stronie Wnioskodawcy w związku z nabyciem towaru lub Karty Podarunkowej o określonym nominale w promocyjnej cenie za symboliczną złotówkę powstanie przychód podatkowy z tytułu częściowo nieodpłatnego świadczenia w przypadku udziału w danej promocji sprzedawcy, należy stwierdzić, że w przypadku nabycia towaru za symboliczną złotówkę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, co uwarunkowane było dokonaniem wcześniejszych, określonych zakupów, po stronie Wnioskodawcy jako nabywcy nie powstaje przychód z tytułu otrzymania częściowo nieodpłatnego świadczenia, bowiem Wnioskodawca otrzymuje możliwość zakupu towaru po symbolicznej złotówce wskutek wzięcia udziału w promocji sprzedawcy i spełnienia warunków zastrzeżonych w regulaminie promocji.

Zatem sytuacja, w której Wnioskodawca jako nabywca będzie brać udział w ramach obowiązującej promocji i po spełnieniu warunków promocji będzie mógł zakupić określony towar sprzedawcy po cenie promocyjnej 1 zł - nie będzie generować po stronie Wnioskodawcy przychodu podatkowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Analogicznie będzie w przypadku, gdy Wnioskodawca zakupi Kartę Podarunkową o określonym nominale uzależnionym od kwoty zrealizowanych zakupów towarów u sprzedawcy za symboliczne 1 zł - wtedy również nie powstanie przychód w wysokości różnicy pomiędzy wartością rynkową zakupionego towaru, a dokonaną odpłatnością na podstawie wystawionej faktury VAT w kwocie 1 zł.

Natomiast w odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy wynikającej z pytania nr 2, a mianowicie, ustalenia czy wartość nominału Karty Podarunkowej, w przypadku gdy Karta Podarunkowa jako nagroda zostanie w danej promocji wydana Wnioskodawcy nieodpłatnie, będzie generować po jego stronie przychód podatkowy z tytułu nieodpłatnego świadczenia, zauważyć należy, że z powyższego wynika, że Wnioskodawca otrzyma dodatkową nagrodę (Kartę Podarunkową) nieodpłatnie, co jest uwarunkowane wcześniejszym zakupem innych artykułów za określoną kwotę lub zakupem określonej minimalnej ilości innych artykułów. Nabywając w ramach promocji, w sposób nieodpłatny, dodatkową nagrodę w postaci Karty Podarunkowej o określonym nominale, uzależnionym od kwoty zrealizowanych zakupów towarów u sprzedawcy, wartość nominalna wydanej nieodpłatnie Karty Podarunkowej będzie dla Wnioskodawcy stanowić przychód podatkowy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu nieodpłatnego świadczenia na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Okoliczność, że sprzedawcą towaru będzie podmiot powiązany z Wnioskodawcą na podstawie art. 11a ustawy o CIT, czy też podmiot niepowiązany, pozostaje bez wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie".

(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 czerwca 2022 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.207.2022.1.MZA)

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 

Terminarz

listopad 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
11
12
13
14
15
16
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60