podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
Uwaga: Do 17 maja 2024 r. czas na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych wymagań
A A A

Prowadzenie sprzedaży w internecie - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 49 (2028) z dnia 19.06.2023

Ochrona danych osobowych konsumentów

Sprzedaż przez internet wiąże się nierozerwalnie z przetwarzaniem danych osobowych. Każde zamówienie, jego realizacja i wysyłka wymagają zebrania, a co za tym idzie - przetwarzania danych osobowych. Aby móc takie dane zbierać i przetwarzać, konieczne jest posiadanie właściwej podstawy prawnej, która je usankcjonuje.

Szukając w RODO

Przygotowując się do prowadzenia sklepu internetowego, należy właściwie zadbać o bezpieczeństwo przetwarzanych w nim danych osobowych. Dlatego w pierwszej kolejności należy ocenić zakres przetwarzanych danych oraz określić, na jakich podstawach prawnych będą przetwarzane, np. na podstawie uzyskiwanych od klientów zgód czy przepisów prawa. Do realizacji zamówienia w sklepie internetowym nie trzeba pobierać zgody klientów. W takich przypadkach przesłanką uprawniającą do przetwarzania danych jest art. 6 ust. 1 lit. b) RODO, który reguluje, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem, jeżeli jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy. W trakcie wykonywania zamówienia dochodzi do przetwarzania danych osobowych niezbędnych do wypełnienia umowy, takich jak imię i nazwisko konsumenta, adres e-mail czy adres, pod który ma zostać wysłane zamówienie.

W niektórych przypadkach podstawą przetwarzania danych może być też prawnie uzasadniony interes administratora (art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Taki prawnie uzasadniony interes może istnieć, gdy zachodzi istotny i odpowiedni rodzaj powiązania między osobą, której dane dotyczą, a administratorem, np. gdy osoba, której dane dotyczą, jest klientem administratora. Z prawnie uzasadnionym interesem będziemy mieć do czynienia w przypadku, gdy np. sklep internetowy wykorzystuje dane w celu marketingu bezpośredniego swoich usług czy towarów. Przy czym motyw 70 RODO stanowi, że jeżeli dane osobowe są przetwarzane do celów marketingu bezpośredniego, osoba, której dane dotyczą, powinna mieć prawo wnieść bezpłatnie w dowolnym momencie sprzeciw wobec tego przetwarzania, pierwotnego lub dalszego - w tym profilowania, o ile jest ono powiązane z marketingiem bezpośrednim. Prawo to powinno zostać wyraźnie podane do wiadomości osobie, której dane dotyczą, oraz powinno być przedstawione jasno i oddzielnie od wszelkich innych informacji.

W niektórych sytuacjach do przetwarzania danych osobowych klientów konieczne jest uzyskanie wyraźnej zgody, np. wtedy, gdy ma dojść do przekazania danych innym podmiotom, które są partnerami sprzedawcy, w celu marketingu ich usług.

Zgoda może okazać się konieczna również, jeżeli sprzedawca internetowy tworzy profile klientów mające na celu np. przewidywanie zachowań konsumenckich i dostosowanie oferty do potrzeb konsumenta. Jeżeli takie profilowanie ma charakter automatyczny (decyduje o tym program), to wymaga to uprzedniej zgody klientów.

Jednym z głównych praw przysługujących osobie, która wyraziła zgodę na przetwarzanie danych osobowych, jest możliwość wycofania takiej zgody w dowolnym momencie. Art. 7 ust. 2 RODO określa, że osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wycofać zgodę. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Osoba, której dane dotyczą, jest o tym informowana, zanim wyrazi zgodę. Wycofanie zgody musi być równie łatwe, jak jej wyrażenie.

W przypadku pobierania danych osobowych dla potrzeb wysyłania newsletterów wskazuje się na dwie możliwe podstawy prawne. Pierwsza to art. 6 ust. 1 lit. a) RODO, czyli zgoda osoby, której dane mają być przetwarzane, a druga to określone w art. 6 ust. 1 lit. f) RODO prawnie uzasadnione interesy administratora danych. Niektórzy eksperci stoją na stanowisku, że wysyłanie newslettera dotyczącego własnych usług administratora danych mieści się w pojęciu marketingu bezpośredniego i nie wymaga uzyskania zgody od osób, które już są klientami administratora danych.

Przy przetwarzaniu trzeba pamiętać o klauzulach

Na administratorach danych przetwarzających dane osobowe ciąży szereg obowiązków informacyjnych względem osób, których dane mają być przetwarzane. Określają je art. 13 i art. 14 RODO. Informacje te są bardzo istotne, bowiem dzięki nim klient sklepu internetowego dowiaduje się, kto i na jakiej podstawie przetwarza jego dane, przez jaki czas oraz jakie prawa w związku z tym mu przysługują.

Administrator będący mikroprzedsiębiorcą może wykonywać wspomniane obowiązki informacyjne, poprzez udostępnienie na swojej stronie internetowej stosownych informacji. Regulacja ta nie może być stosowana przez administratorów danych, którzy przetwarzają dane szczególnych kategorii lub gdy administrator takie dane udostępnia innym administratorom, z wyjątkiem przypadku, gdy osoba, której dane dotyczą, wyraziła zgodę na udostępnienie swoich danych albo udostępnienie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku ciążącego na administratorze.

Przykład klauzuli informacyjnej sklepu internetowego

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia w sprawie ochrony osób fizycznych (tzw. RODO) informuję, iż:

- administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Szafir spółka jawna, ul. Komuny Paryskiej 33, Szczecin, tel. 9145617234,
- kontakt z inspektorem ochrony danych - iod@net.pl,
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji zamówienia - na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b) RODO oraz na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO w celu stosowania marketingu bezpośredniego, w związku z realizacją prawnie uzasadnionego interesu administratora, a także na podstawie zgody klienta - w celach zgodnych z treścią udzielonej zgody, w tym w celach handlowych i marketingowych,
- odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą podmioty uczestniczące w realizacji zamówienia, kancelaria prawna m.in. celem dochodzenia roszczeń, zewnętrzne biuro rachunkowe, operatorzy pocztowi i firmy kurierskie oraz inne podmioty prawa upoważnione na podstawie przepisów prawa,
- Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą przez okres realizacji umowy sprzedaży oraz okres niezbędny do dopełnienia przez administratora ciążących na nim obowiązków podatkowych, a także przez okres dochodzenia roszczeń; w przypadku przetwarzania danych osobowych w prawnie usprawiedliwionych celach sprzedawcy oraz na podstawie zgody klienta dane są przechowywane do czasu cofnięcia zgody,
- posiada Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz przeniesienia danych,
- ma Pani/Pan prawo do wniesienia sprzeciwu na przetwarzanie dokonywanego na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO oraz wniesienia skargi do Prezesa UODO,
- podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże odmowa podania tych danych może skutkować odmową realizacji zamówienia,
- Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania.
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.