podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
Uwaga: Do 17 maja 2024 r. czas na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych wymagań
A A A

Prowadzenie sprzedaży w internecie - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 49 (2028) z dnia 19.06.2023

Korzyści z prowadzenia biznesu w sieci

Polacy kupują przez internet już praktycznie wszystko. Coraz większą popularność zyskują też internetowe sklepy spożywcze. To wszystko spowodowało, że niektóre, nawet znane marki, likwidują sklepy stacjonarne i w całości stawiają na e-handel.

Łatwiej, szybciej, taniej

Internet to przede wszystkim rynek bez ograniczeń geograficznych, dający możliwość pozyskania nieograniczonej liczby klientów, nie tylko lokalnie, ale i globalnie. Decydując się na prowadzenie działalności jedynie w sieci przedsiębiorca ogranicza konieczność ponoszenia nakładów np. związanych z wynajęciem lokalu. Ponadto prowadzenie biznesu w sieci pozwala na łatwiejsze dostosowywanie się do zmian na rynku. Można szybko wprowadzać nowe usługi, produkty, czy nawet zupełnie zmienić przedmiot prowadzonej działalności. Prowadząc biznes on-line można korzystać z nowych form współpracy z innymi podmiotami, a także prowadzić własną firmę praktycznie z każdego miejsca, w którym przedsiębiorca się znajduje. Na zaufanie klientów w sieci trzeba jednak sobie zapracować, a dobrą markę szybko mogą zepsuć złe opinie, które bardzo łatwo w internecie wyrazić. Klienci często wybierając daną firmę kierują się opiniami innych konsumentów. Jednocześnie konkurencja w sieci jest spora. Dlatego tak ważne jest dobre wypromowanie firmy oraz opracowanie strategii mającej na celu stałe pozyskiwanie klientów.

Platforma sprzedażowa lub własny sklep on-line

Serwis internetowy polegający na pośrednictwie w sprzedaży świadczą:

  • dostawcy platform internetowych, w tym mediów społecznościowych, serwisów handlu elektronicznego, porównywarek cen, sklepów z aplikacjami, portali oferujących usługi rezerwacji noclegu,
  • wyszukiwarki internetowe.

Prowadzenie sprzedaży za pośrednictwem platform sprzedażowych to najprostszy i najszybszy sposób na dotarcie do bazy wielu milionów klientów od ręki. Nie trzeba zakładać sklepu internetowego ani znać się na prowadzeniu strony internetowej. Zalety to łatwa obsługa, dostęp do dużej bazy potencjalnych klientów oraz skuteczne i proste metody rozliczeń płatności.

Jak czytamy w wyjaśnieniach zamieszczonych na portalu Biznes.gov.pl: "(...) Jako użytkownik biznesowy platformy internetowej masz prawo wymagać, żeby regulamin dostawcy platformy jasno określał, czym kieruje się platforma przy określaniu miejsca produktów lub usług twojej firmy w ogólnym rankingu ofert na witrynie. Chodzi tu o tak zwane główne parametry plasowania.

Platforma musi wskazać, jaką ważność przypisuje poszczególnym przesłankom w rankingu.

Opis głównych przesłanek używanych w rankingach produktów i usług musi uwzględniać:

  • charakterystyki towarów i usług oferowanych konsumentom za pośrednictwem platformy internetowej bądź wyszukiwarki internetowej
  • znaczenie tych charakterystyk dla tych konsumentów.

(...) Opis głównych przesłanek używanych w rankingach produktów i usług nie obejmuje algorytmów, na bazie których funkcjonują rankingi ofert na platformie internetowej.

Ten obowiązek dotyczy również dostawców wyszukiwarek internetowych. Dostawcy wyszukiwarek muszą udostępnić opis przesłanek, którymi się kierują, umieszczając informację o produkcie lub usłudze twojej firmy w rankingu wyników wyszukiwania.

Opis musi być udostępniony w przystępnym języku i aktualizowany na bieżąco.

Jeżeli dostawca wyszukiwarki, na podstawie zgłoszenia od podmiotu trzeciego, zmienia usytuowanie produktu lub usługi oferowanej przez twoją firmę w wynikach wyszukiwania bądź usuwa stronę internetową twojej firmy z wyników wyszukiwania, to musi ci udostępnić treść takiego zgłoszenia (...)".

Możliwe jest również prowadzenie własnego sklepu internetowego. W takim przypadku oprócz oferty zakupu produktów, trzeba zapewnić profesjonalną obsługę i doradztwo. Można dowolnie dostosować wygląd sklepu internetowego do swoich potrzeb. Działać lokalnie, będąc dostępnym globalnie.

Nie wszystko można sprzedać przez internet

Ogólne obostrzenia dotyczące towarów, których nie można sprzedawać w sklepie internetowym, są takie same jak dla sklepu stacjonarnego. Oznacza to, że towary wycofane z obrotu na terenie Polski nie mogą być sprzedawane także w polskim sklepie internetowym. W internecie nie mogą być też sprzedawane towary, które wymagają posiadania odpowiednich uprawnień, jak np. towary z kości słoniowej lub zwierzęta i rośliny znajdujące się na liście CITES. Ograniczenia związane z obrotem gatunkami zagrożonymi wyginięciem zarówno z krajami trzecimi, jak i krajami członkowskimi znajdują się w rozporządzeniu Rady nr 338/97/WE z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi oraz w rozporządzeniu Komisji nr 1808/2002/WE z dnia 30 sierpnia 2001 r. ustanawiającym szczegółowe zasady dotyczące wykonania rozporządzenia Rady nr 338/97/WE (...). Zabroniona jest także sprzedaż numerów komunikatorów społecznych oraz darmowych kont pocztowych. Niedopuszczalne jest również prowadzenie handlu pracami magisterskimi, dyplomowymi, licencjackimi oraz świadczenie usług w tym zakresie.

Zatem, co do zasady, przez internet można handlować tym wszystkim, co jest dopuszczone do obrotu tradycyjnego. Jednak i od tej zasady istnieją pewne wyjątki. Takim przykładowym towarem są leki. Prawo farmaceutyczne dopuszcza możliwość sprzedaży leków przez internet, ale tylko takich, które nie wymagają przepisania przez lekarza. Taką sprzedaż mogą prowadzić jedynie apteki i punkty apteczne. Zakazem sprzedaży on-line objęte są też np. papierosy i inne wyroby tytoniowe.

Sklep internetowy - jak zacząć?

» Wymyślić nazwę i opracować logo (jeśli przedsiębiorca już nimi dysponuje - od razu może odhaczyć ten punkt, jeżeli nie - skorzystać np. z darmowych stron i aplikacji, na których stworzy logo oraz inne materiały graficzne).
» Wykupić dostępną domenę sklepu internetowego.
» Wybrać oprogramowanie obsługujące sklep.
» Stworzyć regulamin sklepu (musi on zawierać m.in.: kompletne dane sklepu internetowego, opis praw i obowiązków klienta oraz sprzedawcy, określony czas na zwrot zakupu oraz informacje na temat kosztów odsyłania towaru).
» Ustalić sposób wysyłki i metody płatności (#ZdrowoBezgotówkowo) - tu warto zaznaczyć, że platformy wielu sklepów internetowych często są już zintegrowane z systemami płatności internetowych, więc nie trzeba tego dodatkowo załatwiać samodzielnie.
» Dodać zdjęcia i opisy produktów.
» Założyć firmową skrzynkę e-mail i opracować treści e-maili wysyłanych do klientów (przed dokonaniem zamówienia i po nim).
» Podpiąć analitykę do sklepu, żeby lepiej poznać przyzwyczajenia zakupowe swoich klientów i móc przygotowywać im oferty zgodne z ich potrzebami.
» Opracować zgody RODO i politykę prywatności.
» Przygotować politykę reklamacji i zwrotów oraz formularz zwrotu.

Źródło: Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. "Poradnik Fundacji Polska Bezgotówkowa"

Formalności w CEIDG

Przedsiębiorca, który do tej pory prowadził sklep stacjonarny, na podstawie wpisu do CEIDG, jeśli chce rozpocząć sprzedaż on-line, musi dopełnić formalności w tej ewidencji. W tym celu musi złożyć wniosek CEIDG-1 o zmianę wpisu. Chodzi tu przede wszystkim o zmianę/dopisanie nowego kodu PKD. Prowadzenie sprzedaży przez internet wymaga odpowiedniego PKD. Podstawowe PKD dla sklepu internetowego to 47.91.Z, czyli "Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet". Podklasa ta obejmuje sprzedaż detaliczną:

  • dowolnego towaru drogą zamówienia pocztowego,
  • dowolnego produktu przez internet,
  • bezpośrednią przez telewizję, radio i telefon,
  • prowadzoną na aukcjach internetowych.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • sprzedaży detalicznej pojazdów samochodowych oraz części i akcesoriów do pojazdów samochodowych poprzez internet, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach grup 45.1, 45.3,
  • sprzedaży detalicznej motocykli oraz części i akcesoriów do motocykli poprzez internet, sklasyfikowanej w 45.40.Z.
Dla Prenumeratorów GOFIN

Taką zmianę należy zgłosić w CEIDG w ciągu 7 dni od momentu jej zaistnienia. Można jej dokonać tradycyjnie, w formie pisemnej w wybranym urzędzie gminy lub miasta, listownie, bądź on-line za pośrednictwem platformy Biznes.gov.pl. W tym ostatnim przypadku wniosek musi zostać podpisany profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.