podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Prowadzenie sprzedaży w internecie - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 49 (2028) z dnia 19.06.2023

Dropshipping, czyli internetowy sklep bez magazynu i towaru

Wiele osób obawia się prowadzenia własnej działalności gospodarczej z powodu braku środków finansowych. Barierę stanowi również ryzyko związane z koniecznością inwestowania. Dla takich osób bardzo dobrą propozycją jest dropshipping. To taka forma prowadzenia biznesu, gdzie sprzedawca nie musi fizycznie posiadać towaru, aby go sprzedawać. Towary te muszą posiadać jego dostawcy (hurtownicy).

Nowy model sprzedaży on-line

Dropshippig to model logistyczny prowadzenia sprzedaży przez internet polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru ze sprzedawcy sklepu internetowego na dostawcę (zazwyczaj hurtownika). W tym modelu logistycznym rola sklepu internetowego sprowadza się do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który realizuje wysyłkę towaru do klienta. Podobnie jak w przypadku całego handlu detalicznego, sprzedawca osiąga zysk z różnicy pomiędzy ceną hurtową a detaliczną.

Model sprzedaży w ramach dropshippingu
Model sprzedaży w ramach dropshippingu

Istota dropshippingu

Istnieje kilka modeli dropshippingu, ale najpopularniejszy to ten, gdzie hurtownia jest jednocześnie sprzedawcą dla klienta końcowego.

W tym przypadku klient dokonując zakupu w sklepie internetowym w rzeczywistości zawiera umowę sprzedaży nie z właścicielem tego sklepu, ale z hurtownią. To na hurtowni ciążą wszelkie obowiązki wynikające z umowy sprzedaży zawieranej na odległość.

Za proces dostawy towaru odpowiada hurtownia. Ona również odpowiada za obsługę ewentualnych reklamacji czy dokonywanych zwrotów.

W tym najpopularniejszym modelu sprzedawca jest jedynie pośrednikiem. Jego zadanie polega na prowadzeniu działań marketingowych, promowaniu sklepu internetowego i oferowanych w nim produktów. Pośrednik, czyli prowadzący sklep internetowy, zarabia na prowizji od sprzedanego towaru.

Dla prowadzącego sklep internetowy jest to bardzo bezpieczna forma działalności, bowiem jego odpowiedzialność jako pośrednika wobec klientów ogranicza się w zasadzie do odpowiedzialności za usługi świadczone drogą elektroniczną. W praktyce jego rola sprowadza się do przyjęcia zamówienia, przekazania go dalej hurtowni, przyjęcia płatności od klienta i rozliczenia się z hurtownią.


Sklepy internetowe w modelu dropshippingowym to światowy trend w dziedzinie e-commerce.

Od czego zacząć?

Przedsiębiorca decydujący się na działalność w ramach takiego schematu nie musi posiadać dużych rezerw finansowych na start, nie musi dokonywać zakupu towarów i ich magazynować. Tym samym nie zamraża posiadanych środków.

Osoba decydująca się na prowadzenie tego rodzaju działalności musi wiedzieć, że jej rola będzie polegała na dotarciu do jak największej grupy odbiorców - dzięki temu nie musi przejmować się logistyczną obsługą zamówienia.

Najważniejsze jest zarejestrowanie działalności. Przy rejestracji działalności gospodarczej należy wpisać kod PKD 47.91.Z "Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet". Sklep internetowy można prowadzić w dowolnej formie, poza spółką partnerską. Można zarejestrować działalność gospodarczą w CEIDG (jako jednoosobową działalność gospodarczą bądź spółkę cywilną) lub w KRS (jako spółkę jawną, komandytową, komandytowo-akcyjną, z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną).

Następnie trzeba założyć sklep internetowy. Wiąże się to z zakupem domeny oraz serwera (hosting), na którym można składować pliki składające się na sklep. Niezbędnym elementem posiadania sklepu internetowego jest również odpowiednia grafika oraz oprogramowanie sklepowe.

Kolejnym krokiem będzie nawiązanie współpracy z hurtowniami oraz podpisanie z nimi stosownych umów w zakresie dropshippingu.

Co powinna zawierać umowa?

Przygotowując umowę dropshippingową, podmiot prowadzący sklep internetowy musi zwrócić uwagę, aby w pełni zabezpieczała ona jego interes. Należy dokładnie ustalić zakres obowiązków stron. W szczególności musi ona określać system sprzedażowy oraz sposób przekazywania i realizacji zamówień, w tym:

  • czas dostawy do klienta,
  • zabezpieczenie przesyłki,
  • odpowiedzialność za realizację zamówienia.

W umowie musi też znaleźć się zapis dotyczący rozliczania się z hurtownią za dokonane usługi. Umowa musi także jasno wskazywać, że to hurtownia (dostawca) ponosi odpowiedzialność w razie jakichkolwiek reklamacji czy zwrotów produktów

Elementy umowy dropshippingowej:

- strony umowy,
- określenie modelu dropshippingu w ramach prowadzonej współpracy,
- zakres praw i obowiązków stron wynikający z umowy,
- sposób realizacji zamówień,
- stosunek stron umowy do klienta końcowego (w szczególności, kto ponosi odpowiedzialność w razie ewentualnych reklamacji i zwrotów),
- zapisy dotyczące możliwości wykorzystania i rozpowszechniania zdjęć produktów hurtownika,
- sposób rozliczeń pomiędzy stronami.
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

czerwiec 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
11
12
13
14
15
16
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.