podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Przychody, koszty i zwolnienia w podatku dochodowym - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 64 (1939) z dnia 11.08.2022

Wydatki poniesione za pracownika w pdof

Przedsiębiorca prowadzący kilka aptek zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę. Zatrudnieni farmaceuci są zobowiązani opłacać składki na samorząd zawodowy (izbę aptekarską) oraz ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC). Przedsiębiorca zamierza te należności opłacać z własnych środków za pracowników, których staż w jego aptekach jest dłuższy niż 10 lat. Czy wartość poniesionych na ten cel wydatków będzie mógł rozliczać w firmowych kosztach podatkowych?

Opłacanie składek z tytułu przynależności do izby aptekarskiej oraz ubezpieczenia OC osób zatrudnionych przez firmę na umowę o pracę spoczywa na osobie wykonującej zawód farmaceuty. Żaden przepis nie zabrania wprawdzie pracodawcy zatrudniającemu pracowników wykonujących ten zawód regulowania za nich wskazanych świadczeń, jednak możliwość rozliczenia w firmowych kosztach podatkowych wydatków ponoszonych na ten cel jest uzależniona od rodzaju uregulowanej za pracownika należności.

Składki opłacone przez pracodawcę z tytułu zawartych lub odnowionych umów ubezpieczenia na rzecz pracowników generalnie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Wyjątek od tej reguły odnosi się do umów dotyczących ryzyka grupy 1, 3 i 5 działu I oraz grupy 1 i 2 działu II wymienionych w załączniku do ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1130 ze zm.). Tak wynika z art. 23 ust. 1 pkt 57 ustawy o pdof i odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 59 ustawy o pdop. Są to umowy w zakresie ubezpieczeń na życie i ubezpieczeń wypadkowych i chorobowych. Składki od takich umów można rozliczać w kosztach podatkowych, o ile osobą uprawnioną do otrzymania wynikającego z nich świadczenia nie jest pracodawca. Oprócz tego umowa ubezpieczenia w okresie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją zawarto lub odnowiono, musi wykluczać wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy oraz możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy, a także wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie.

Zatem rozliczanie w kosztach pracodawcy ubezpieczeń pracowniczych nie obejmuje opłaconych przez nich z racji wykonywanego zawodu składek na ubezpieczenia OC. Dlatego wartością takich składek pracodawca nie może obciążyć kosztów podatkowych.

Natomiast składki na samorząd zawodowy opłacane za pracowników nie zostały wyłączone przez ustawodawcę z kosztów podatkowych. Stąd, jeżeli firma będzie takie świadczenia pracownicze finansować z własnych środków, to będzie mogła obciążać nimi koszty podatkowe na zasadach ogólnych.

Trzeba przy tym pamiętać, że równowartość składek z tytułu przynależności do izby aptekarskiej oraz OC w analizowanej sytuacji będzie stanowić dla pracowników opodatkowany przychód ze stosunku pracy.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60