podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Ograniczenia i wyłączenia z kosztów podatkowych - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 43 (1814) z dnia 31.05.2021

Covidowe zwolnienie z ZUS

Jako przedsiębiorca zatrudniający pracowników skorzystałem ze zwolnienia z opłacenia składek ZUS za grudzień 2020 r., styczeń i luty 2021 r. Czy składki ZUS, w stosunku do których przysługuje zwolnienie z opłacenia, powinienem był wyłączyć z firmowych kosztów podatkowych?

Wprowadzone przez rząd działania, mające na celu zminimalizowanie rozprzestrzeniania się koronawirusa, w wielu firmach spowodowały wstrzymanie produkcji oraz świadczenia usług, przez co znalazły się one w trudnej sytuacji finansowej. Aby utrzymać działalność podmiotów funkcjonujących w branżach podlegających ograniczeniom ze względu na COVID-19 wprowadzono dla nich zwolnienie z obowiązku opłacenia składek ZUS (tu: za grudzień 2020 r. styczeń i luty 2021 r.). Przy korzystaniu ze zwolnienia składkowego przewidzianego w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz. U. z 2021 r. poz. 371 ze zm.), niezapłacone w związku ze zwolnieniem składki za pracowników wyłączone są z kosztów podatkowych pracodawcy.

O tym, że niezapłacone składki w części finansowanej przez pracodawcę będącego płatnikiem pdof nie są kosztem podatkowym, stanowią wprost art. 23 ust. 1 pkt 55a ustawy o pdof oraz odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 57a ustawy o pdop. W konsekwencji gdy pracodawca korzystający z analizowanego zwolnienia nie odprowadził do ZUS składek w części, którą sam powinien sfinansować, to ta część nie stanowi dla niego kosztów podatkowych.

Część składek, która jest finansowana z pieniędzy ubezpieczonego pracownika, stanowi element jego wynagrodzenia brutto. W kwestii wynagrodzeń ze stosunku pracy zarówno ustawa o pdof, jak i ustawa o pdop wskazują, że obciążają one koszty podatkowe miesiąca, za który są ono należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji pracowników w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony (art. 22 ust. 6ba ustawy o pdof i art. 15 ust. 4g ustawy o pdop).

Resort finansów w stanowisku udostępnionym naszemu Wydawnictwu w dniu 17 kwietnia 2020 r. stwierdził, że gdy pracodawca pobrał - jako płatnik pdof - składki na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne od wynagrodzeń pracowników sfinansowane przez ubezpieczonych, ale ich nie odprowadził do ZUS z uwagi na korzystanie z tzw. covidowego zwolnienia ze składek, to ich wartością nie ma prawa obciążyć firmowych kosztów podatkowych. Stąd, gdy korzysta ze zwolnienia i ich nie odprowadza do ZUS, to nie stanowią one kosztu podatkowego pracodawcy.


Ujednolicone przepisy ustaw o podatku dochodowym dostępne są w serwisie www.przepisy.gofin.pl.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60