podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Zasady potrącalności kosztów podatkowych - Dodatek nr 14 do Przeglądu Podatku Dochodowego nr 18 (522) z dnia 20.09.2020

Wydatki na najem i przystosowanie lokalu poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

Podatnik przygotowując się do otwarcia działalności w 2021 r., ponosi wydatki związane z jej uruchomieniem, w tym na wynajem lokalu i jego przystosowanie (adaptację) do prowadzenia działalności gastronomicznej. Czy wydatki te może uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów i wpisać do podatkowej księgi, mimo że zostały poniesione w 2020 r.?

Tak. Wydatki, o których mowa można uwzględnić w kosztach podatkowych. Rozliczenie kosztów najmu lokalu oraz wydatków na jego przystosowanie na potrzeby działalności powinno jednak być dokonane na innych zasadach.

Ustawa o PIT nie zabrania zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez podatnika przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. W dotychczasowej praktyce przyjęło się więc stanowisko, że jeżeli takie wydatki są ponoszone w celu uruchomienia działalności gospodarczej, to spełniają warunki określone w art. 22 updof i podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Na sposób rozliczenia wpływa natomiast rodzaj poniesionych wydatków.

W analizowanym przypadku podatnik wynajął lokal na cele działalności gastronomicznej, którą zamierza podjąć. Zawarcie mowy najmu miało na celu odpowiednie dostosowanie lokalu do tej działalności. W tych okolicznościach należy uznać, że czynsz najmu zapłacony przed uruchomieniem działalności będzie stanowił koszt uzyskania przychodu w miesiącu jej rozpoczęcia. Podatnik będzie mógł wpisać kwoty zapłaconego czynszu do podatkowej księgi w kolumnie 13 "pozostałe wydatki" na podstawie dowodów ich poniesienia. W kolumnie 2 księgi "Data zdarzenia gospodarczego" powinien wpisać datę poniesienia danego wydatku wynikającą z dokumentu stanowiącego podstawę dokonania wpisu. Należy bowiem pamiętać, że u prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów za dzień poniesienia kosztu uważa się dzień wystawienia dowodu, będącego podstawą zaksięgowania kosztu. Tak wynika z art. 22 ust. 6b updof.

Odnosząc się natomiast do kwestii wydatków poniesionych na wynajęty lokal w celu jego przystosowania (adaptacji) do potrzeb działalności, należy wskazać, że na gruncie ustawy o PIT takie nakłady traktuje się jako inwestycje w obcych środkach trwałych. Inwestycje te kwalifikuje się do środków trwałych, które podlegają amortyzacji niezależnie od przewidywanego okresu ich używania. Zatem, po rozpoczęciu działalności gospodarczej i oddaniu inwestycji do używania, podatnik będzie mógł w podatkowej księdze w kolumnie 13 ujmować odpisy amortyzacyjne dokonywane od jej wartości początkowej, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostanie ona wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60