Zakup towarów handlowych i materiałów podstawowych
Jakie są zasady ewidencji w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych?
Szczegółowe zasady ujmowania w podatkowej księdze zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych przedstawione zostały w dalszej części opracowania.
Zakup towarów handlowych i materiałów podstawowych, zdefiniowanych w § 3 pkt 1 lit. a-b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. poz. 2544), zwanego dalej rozporządzeniem, ujmuje się w księdze w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Jeżeli księga jest prowadzona:
- na bieżąco, wówczas stosownie do § 16 ust. 1 rozporządzenia, zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży,
- przez biuro rachunkowe lub przez podatnika na zasadach przewidzianych dla biur rachunkowych, to zgodnie z § 27 ust. 1 rozporządzenia, zapisy w księdze muszą być dokonywane na podstawie dowodów księgowych w porządku chronologicznym, w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.
Zasadą jest, że koszty zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych wpisuje się do księgi w oparciu o otrzymaną fakturę. Stosownie jednak do postanowień § 15 ust. 2 i 4 rozporządzenia, w przypadku gdy towar handlowy lub materiał, którego zakup jest dokumentowany fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu (lub dokonano nim obrotu) przed otrzymaniem faktury, to wówczas zapisu w księdze należy dokonać na podstawie:
- sporządzonego przez podatnika szczegółowego opisu, zawierającego imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy, ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową i wartość towaru handlowego lub materiału, bądź
- specyfikacji dostawcy - jeżeli spełnia wymogi określone dla opisu.
Zarówno opis, jak i specyfikacja muszą być potwierdzone datą i podpisem osoby, która przyjęła towar, oraz przechowywane jako dowód zakupu, a następnie połączone z nadesłaną fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej w fakturze powinna być wpisana do księgi w dniu otrzymania faktury.
Przy czym, jeżeli podatkową księgę przychodów i rozchodów prowadzi biuro rachunkowe lub podatnik na zasadach przewidzianych dla biur rachunkowych, to wówczas ma zastosowanie § 15 ust. 3 rozporządzenia. Powołany przepis stanowi, że jeżeli podatnik w tym samym miesiącu otrzymał towar handlowy lub materiał oraz fakturę za ten towar handlowy lub materiał, to opis (specyfikację) dołącza się do otrzymanej faktury, a zapisów w księdze dokonuje się na podstawie otrzymanej faktury.
| Przykład
W dniu 28 sierpnia 2020 r. dostarczono przedsiębiorcy towary handlowe wraz ze specyfikacją dostawcy, która spełniała wymogi określone w § 15 ust. 2 rozporządzenia. Otrzymanie towarów handlowych zostało potwierdzone na specyfikacji datą i podpisem osoby, która je przyjęła. Towary zostały przekazane do magazynu. Zakupione przez przedsiębiorcę towary handlowe zostały wpisane do księgi na podstawie specyfikacji dostawcy w kolumnie 10 podatkowej księgi, pod datą ich otrzymania, czyli 28 sierpnia 2020 r. Fakturę zakupu wystawioną w dniu 31 sierpnia 2020 r. podatnik otrzymał 1 września 2020 r. Potwierdziła ona wartości wynikające ze specyfikacji dostawcy i została z nią połączona. |
Należy zauważyć, że zasady określone w § 16 ust. 1 rozporządzenia wyznaczają inny moment ujmowania w podatkowej księdze kosztów zakupu towarów, niż wynika to z reguł określonych w art. 22 ust. 6b updof. Ten ostatni przepis stanowi, że u podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów (niezależnie od stosowanej metody ewidencjonowania kosztów), za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów generalnie uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.
W konsekwencji organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych nakazują ujmowanie w podatkowej księdze kosztów zakupu towarów handlowych (materiałów) w dacie wystawienia dowodu dokumentującego ich zakup - w sytuacji gdy dowód ten został wystawiony przed dostawą towaru handlowego lub materiału (np. w miesiącu poprzedzającym dostawę). W takiej sytuacji, w księdze podatkowej w kolumnie 2 "Data zdarzenia gospodarczego" podatnik powinien wpisać datę wystawienia faktury (tj. datę wcześniejszą niż dzień, w którym faktycznie otrzymał zakupione towary handlowe lub materiały), natomiast w kolumnie 16 podatkowej księgi "Uwagi" należy zamieścić informację zawierającą wyjaśnienie dokonania wpisu.
| Przykład
Przedsiębiorca dokonał zakupu towaru handlowego na kwotę 5.000 zł netto. Towar został mu dostarczony 28 sierpnia 2020 r. razem z fakturą wystawioną przez dostawcę 24 sierpnia 2020 r. W podatkowej księdze przychodów i rozchodów podatnik powinien wpisać:
|
| Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
| www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|
||||||||||||






