Sprzedawca internetowy musi informować konsumenta o prawie do zwrotu towaru
Dotychczas dokonywałam sporadycznej sprzedaży rzeczy za pośrednictwem aukcji internetowych. Obecnie planuję zarejestrować działalność i rozpocząć profesjonalną sprzedaż w internecie. Czy muszę informować moich klientów o prawie do zwrotu towaru w ciągu 14 dni? Jakie konsekwencje będę ponosić, jeżeli o tym uprawnieniu ich nie poinformuję?
Prawo do odstąpienia od umowy, w ciągu 14 dni do namysłu, bez podawania przyczyn, jest podstawowym uprawnieniem przysługującym konsumentom dokonującym zakupu przez internet (tj. zawierającym umowę na odległość). Wynika ono z art. 27 ustawy o prawach konsumenta. Katalog umów, w stosunku do których nie przysługuje prawo do odstąpienia, zawiera art. 38 ustawy i są to np. umowy, których przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu.
Co istotne, o takim uprawnieniu sprzedawca internetowy musi informować swoich klientów. Jak bowiem wynika z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość przedsiębiorca ma obowiązek poinformować go w sposób jasny i zrozumiały o sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy na podstawie art. 27.
Jeżeli konsument nie zostanie poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, to prawo to wygasa dopiero po upływie 12 miesięcy od dnia upływu pierwotnego 14-dniowego terminu. Natomiast jeżeli sprzedawca poinformuje o tym prawie swojego klienta później niż w momencie zawarcia umowy, ale przed upływem 12-miesięcznego terminu, to termin do odstąpienia od umowy upływa po 14 dniach od udzielenia konsumentowi informacji o tym prawie.
Do zachowania 14-dniowego terminu na odstąpienie od umowy wystarczające jest wysłanie przez klienta takiego oświadczenia przed jego upływem.
W załączniku do ustawy określono informację dotyczącą korzystania z prawa odstąpienia od umowy oraz wzór pouczenia o odstąpieniu od umowy, z których może korzystać Czytelniczka, np. zamieszczając je jako załącznik do regulaminu swojego sklepu, umieszczając na swojej stronie internetowej, dołączając do wysyłanego do klienta towaru.
| Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
| www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|
||||||||||||






