podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
A A A

Praktyczne problemy ze stosowaniem split payment - Dodatek nr 5 do Poradnika VAT nr 5 (485) z dnia 10.03.2019

MPP W JEDNOSTKACH SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO

W dniu 29 czerwca 2018 r. Ministerstwo Finansów wydało objaśnienia podatkowe dotyczące zasad działania nowej formy rozliczeń, jaką jest mechanizm podzielonej płatności. Objaśnienia dotyczą również stosowania split payment w jednostkach samorządu terytorialnego.

Ustawodawca wprowadzając mechanizm podzielonej płatności nie określił specjalnych regulacji dla tych jednostek. Oznacza to, że do tej grupy podatników zastosowanie mają ogólne zasady stosowane w mechanizmie podzielonej płatności VAT. W związku z powyższym jednostki samorządu terytorialnego również posiadają rachunki VAT i mogą dobrowolnie dokonywać płatności za nabyte towary lub usługi z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Ze względu na wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem VAT i wystawianie faktur są one również podmiotami, wobec których ich kontrahenci (podatnicy VAT) mogą stosować mechanizm split payment.

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, iż dysponowanie środkami zgromadzonymi na rachunku VAT odbywa się również na zasadach ogólnych, czyli uwolnienie środków zgromadzonych na rachunku VAT jest możliwe po uzyskaniu zgody naczelnika urzędu skarbowego. W tym zakresie czytamy:

"(...) Należy zauważyć, że w sytuacji, kiedy posiadaczem rachunku VAT będzie dana jednostka organizacyjna JST, wówczas w celu uwolnienia środków z tego rachunku VAT, wniosek do naczelnika urzędu skarbowego w tym zakresie składa JST (jako podatnik VAT). JST we wniosku wskazywać będzie wtedy numer rachunku VAT swojej jednostki organizacyjnej oraz numer rozliczeniowy, z którym powiązany jest ten rachunek VAT. (...)"

Gminy chcące korzystać z tej formy rozliczeń mają jednak wątpliwości czy w przypadku gdy do celów VAT podatnikiem jest jeden podmiot - gmina, dopuszczalne jest przekazywanie środków na zapłatę podatku z rachunku VAT jednostki organizacyjnej na rachunek VAT gminy.

W przedmiotowej sprawie na zapytanie naszego Wydawnictwa, Ministerstwo Finansów w dniu 10 sierpnia 2018 r. udzieliło następującej odpowiedzi: "(...) swobodne przekazywanie środków między rachunkami VAT tzw. »przekazanie własne« możliwe jest tylko w ramach rachunków VAT prowadzonych dla danego posiadacza w tym samym banku/SKOK. (...) w przypadku gdy gmina oraz jej jednostki organizacyjne są odrębnymi posiadaczami rachunku rozliczeniowego, a zatem i rachunku VAT, w rozumieniu przepisów prawa bankowego, nie jest możliwe swobodne przelewanie środków pomiędzy tymi rachunkami VAT. W celu uwolnienia środków z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy konieczne jest uzyskanie zgody naczelnika urzędu skarbowego. Z wnioskiem o wyrażenie zgody na przekazanie środków z rachunku VAT na rachunek rozliczeniowy danego posiadacza (danej jednostki organizacyjnej JST) występuje gmina (jako podatnik) (podkreślenie redakcji). We wniosku wskazuje numer rachunku VAT swojej jednostki czy zakładu oraz numer rachunku rozliczeniowego, z którym powiązany jest ten rachunek VAT. (...)"

Jednocześnie Ministerstwo Finansów wyjaśniło, iż nie ma przeszkód, aby gmina była posiadaczem rachunków bankowych, za pomocą których rozliczają się jednostki budżetowe. W takiej sytuacji możliwe byłoby przekazywanie środków pomiędzy rachunkami VAT gminy i jej jednostek budżetowych prowadzonych w tym samym banku (SKOK).

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Jako jednostka samorządu terytorialnego dokonuje nabycia towarów i usług w ramach działalności niepodlegającej opodatkowaniu, zwolnionej oraz opodatkowanej. Czy w związku z powyższym gmina mechanizm podzielonej płatności może stosować wyłącznie do faktur zakupu potwierdzających czynności opodatkowane?

Gmina nabywając towary i usługi może działać w charakterze podatnika VAT lub w charakterze organu władzy publicznej. Z objaśnień podatkowych Ministerstwa Finansów z dnia 29 czerwca 2018 r. wynika, iż mechanizm podzielonej płatności może być stosowany wyłącznie w odniesieniu do transakcji dokonywanych przez podatników VAT na rzecz innych podatników VAT. Generalnie split payment służy do realizacji zapłaty za fakturę, na której wykazano kwotę VAT. W objaśnieniach tych czytamy: "(…) MPP nie może być więc wykorzystywane do zapłaty za czynności lub zdarzenia pozostające poza zakresem VAT (np. zapłata odszkodowania), a także za świadczenia zwolnione z VAT, opodatkowane stawką 0% VAT lub objęte odwrotnym obciążeniem (…) W związku z tym MPP jest przeznaczony do rozliczeń transakcji opodatkowanych (…)"

W związku z powyższym gmina jako czynny podatnik VAT decydując się na zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności może dokonywać zapłaty za faktury z wykazanym podatkiem VAT.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

marzec 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.