podatek VAT, podatek dochodowy, ulgi, odliczenia, zwolnienia podatkowe
lupa
A A A

Sposoby na sprawdzenie wiarygodności podatkowej kontrahenta - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 41 (1498) z dnia 21.05.2018

Dostęp do danych z Rejestru Należności Publicznoprawnych

Nowy rejestr

Powstanie Rejestru Należności Publicznoprawnych (RNP) zakłada ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności (Dz. U. z 2017 r. poz. 933 ze zm.). Ma on zawierać informacje o należnościach pieniężnych podlegających egzekucji administracyjnej, których wierzycielami są naczelnicy urzędów skarbowych i jednostki samorządu terytorialnego.

RNP miał ruszyć 1 stycznia 2018 r. Sejm przyjął jednak ustawę z dnia 14 grudnia 2017 r. zmieniającą ustawę o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności, zakładającą przesunięcie tego terminu na 1 lipca 2018 r. Zmianę terminu tłumaczono koniecznością dokonania kompleksowej modyfikacji systemów informatycznych wykorzystywanych przez urzędy skarbowe. Informacje z tych systemów dotyczące zobowiązanych i ich długów publicznoprawnych mają być bezpośrednio wprowadzone do RNP. Prezydent RP nie podpisał jednak ustawy wprowadzającej nowy termin. Skierował 12 stycznia 2018 r. wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie jej zgodności z Konstytucją (sygn. akt Kp 2/18). Prezydent miał zastrzeżenia co do czasu wprowadzania zmian. Uznał, że prace parlamentarne nie były prowadzone z pełnym poszanowaniem procedury obowiązującej przy tworzeniu prawa. Nie uwzględniono konstytucyjnie zagwarantowanego terminu na podjęcie przez niego decyzji w sprawie podpisania ustawy oraz nie zachowano vacatio legis przyjmowanych regulacji.

Potrzebę utworzenia rejestru tłumaczy się koniecznością ochrony przedsiębiorców - przede wszystkim małych i średnich - przed nierzetelnymi partnerami biznesowymi. Płynność finansowa firm w znacznej mierze zależy od terminowego wywiązywania się ze zobowiązań przez ich kontrahentów. Nierzetelność kontrahentów często skutkuje koniecznością ograniczenia inwestycji, redukcją zatrudnienia, podnoszeniem cen, a niekiedy wpadnięciem w spiralę długów. Dostęp do informacji o zobowiązaniach publicznoprawnych aktualnych lub potencjalnych kontrahentów umożliwi poznanie ich zdolności płatniczych, a w konsekwencji pozwoli ocenić ryzyko nieuzyskania zapłaty za towary lub usługi.

RNP ma prowadzić Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie (zgodnie z projektem z dnia 8 września 2017 r. rozporządzenia w sprawie wyznaczenia organu Krajowej Administracji Skarbowej do prowadzenia Rejestru Należności Publicznoprawnych). Obowiązek wprowadzania do rejestru danych o dłużnikach będzie spoczywał na wierzycielach - naczelnikach urzędów skarbowych oraz jednostkach samorządu terytorialnego.

Jednostka samorządu terytorialnego, reprezentowana przez organ wykonawczy, będzie musiała mieć zgodę na dokonywanie wpisów wyrażoną w uchwale podjętej odpowiednio przez radę gminy, radę powiatu albo sejmik województwa. Uchwała określi rodzaj należności pieniężnych, których nieuiszczenie w terminie będzie groziło ujawnieniem w RNP.

Dane identyfikujące dłużnika wprowadzone do bazy muszą być zgodne z widniejącymi w rejestrze PESEL, CEIDG lub KRS.

Długi w bazie

RNP ma zawierać informacje o należnościach pieniężnych podlegających egzekucji administracyjnej: podatkach, cłach, grzywnach (patrz ramka: Rejestr...). Wprowadzono jednak limit kwotowy. Dana osoba lub firma zostanie wpisana do rejestru, jeżeli łączna kwota jej zadłużenia (wraz odsetkami za zwłokę) wyniesie nie mniej niż 5.000 zł.

W RNP nie będą ujawniane sporne długi. Nie znajdą się w nim dane o należnościach publicznoprawnych stwierdzonych w ostatecznej decyzji, postanowieniu lub innym orzeczeniu, jeżeli zostanie wniesiona skarga do sądu administracyjnego. Zakaz dokonania wpisu obowiązuje w takim przypadku do czasu zakończenia postępowania sądowoadministracyjnego prawomocnym orzeczeniem.

Przeszkodą w zamieszczeniu informacji o długach nie będzie natomiast wszczęcie postępowania w trybie nadzwyczajnym w sprawie ostatecznej decyzji, postanowienia lub innego orzeczenia, np. o stwierdzenie nieważności. W rejestrze powinna jednak znaleźć się wzmianka o uruchomieniu takiej procedury.

Rejestr Należności Publicznoprawnych ma zawierać informacje o należnościach pieniężnych wynikających z:

- dokumentu, o którym mowa w art. 3a § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, m.in. deklaracji podatkowej złożonej przez podatnika lub płatnika czy zgłoszenia celnego,
- decyzji, postanowienia lub innego orzeczenia, które jest ostateczne,
- prawomocnego wyroku, postanowienia lub mandatu karnego wydanego na podstawie przepisów Kodeksu karnego skarbowego lub Kodeksu karnego,
- mandatu karnego wydanego w postępowaniu w sprawach o wykroczenia,
- bezpośrednio z przepisu prawa.

Dostęp do danych

RNP będzie jawny. Informacje w nim zgromadzone zostaną bezpłatnie udostępnione dłużnikowi, wierzycielowi, a także każdemu innemu zainteresowanemu. Zainteresowani sprawdzający daną osobę lub firmę poznają łączną kwotę jej zadłużenia. Dłużnikowi zostanie udostępniona informacja o wysokości poszczególnych wpisanych należności pieniężnych wraz z odsetkami za zwłokę, ich rodzaju i podstawie prawnej oraz wierzycielu.

Dane będzie można przeglądać za pośrednictwem Portalu Podatkowego. Potrzebny do tego będzie kwalifikowany podpis elektroniczny lub profil zaufany eGo (ePUAP). Umożliwi to ustalenie, kto i kiedy korzystał z zasobów RNP. Informację o długach publicznoprawnych osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (w tym nierezydenta) będzie można uzyskać po złożeniu za pośrednictwem systemu teleinformatycznego oświadczenia, że dysponuje się udzielonym przez nią pisemnym upoważnieniem. Za korzystanie z RNP bez ważnego upoważnienia grozi grzywna do 30.000 zł. Aby zapewnić dostęp do bieżących informacji, wierzyciele będą mieli obowiązek wprowadzać zmiany lub dokonywać wykreśleń w ciągu 7 dni od dnia dowiedzenia się o istnieniu okoliczności, która uzasadnia aktualizację.

Wybrane podmioty (tzw. uprawnione) będą mogły korzystać z ułatwionego sposobu wyszukiwania, obejmującego więcej niż jednego dłużnika, jeżeli jest to niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań. Rozwiązanie to wprowadzono z myślą o wierzycielach, sądowych i administracyjnych organach egzekucyjnych, sądach, organach prokuratury, Szefie CBA, biurach informacji gospodarczej oraz instytucjach utworzonych na podstawie art. 105 ust. 4 Prawa bankowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1876 ze zm.). Korzystanie z ułatwionego sposobu wyszukiwania będzie możliwe po uzyskaniu jednorazowej zgody organu prowadzącego rejestr.

Podmiot wnioskujący o taką zgodę musi dysponować urządzeniami umożliwiającymi odnotowywanie, kto i kiedy w jego imieniu korzystał z RNP. Wymaga się ponadto od niego posiadania zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych uniemożliwiających wykorzystanie udostępnionych danych niezgodnie z celem ich uzyskania. Uprawnione podmioty, z wyjątkiem biur informacji gospodarczej oraz instytucji utworzonych na podstawie art. 105 ust. 4 Prawa bankowego, nie będą potrzebowały pisemnego upoważnienia osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na sprawdzenie w RNP.

Dane ujawniane w Rejestrze Należności Publicznoprawnych:

- dane identyfikujące dłużnika,
- oznaczenie wierzyciela,
- wysokość należności pieniężnej i odsetek za zwłokę, jej rodzaj i podstawa prawna,
- informacje dotyczące:

odroczenia terminu zapłaty lub rozłożenia na raty spłaty należności pieniężnej,
wszczęcia postępowania upadłościowego lub restrukturyzacyjnego,
wstrzymania wykonania ostatecznej decyzji, postanowienia lub innego orzeczenia, z którego wynika należność pieniężna,
wszczęcia postępowania administracyjnego, podatkowego albo sądowoadministracyjnego, jeżeli wszczęcie nastąpiło po ujawnieniu w rejestrze danych o długu,
wszczęcia postępowania w trybie nadzwyczajnym w sprawie ostatecznej decyzji, postanowienia lub innego orzeczenia, z którego wynika należność pieniężna,
wniesienia sprzeciwu w sprawie zagrożenia ujawnieniem w rejestrze lub wprowadzenia danych do rejestru,
umorzenia postępowania egzekucyjnego z powodu stwierdzenia, że nie uzyska się w nim kwoty przewyższającej wydatki egzekucyjne, jeżeli nie upłynęło 5 lat od dnia, w którym postanowienie o umorzeniu tego postępowania stało się ostateczne,
śmierci lub ustania bytu prawnego dłużnika.

Przesłanki wykreślenia z Rejestru Należności Publicznoprawnych:

- wygaśnięcie obowiązku zapłaty należności pieniężnej,
- brak podstawy prawnej należności pieniężnej,
- wierzycielem nie jest naczelnik urzędu skarbowego lub jednostka samorządu terytorialnego,
- niedoręczenie przez wierzyciela dłużnikowi zawiadomienia o zagrożeniu ujawnieniem w rejestrze lub wprowadzenie danych do rejestru przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia,
- utrata wykonalności przez wyrok, postanowienie albo mandat, z którego wynika należność pieniężna ujawniona w rejestrze,
- ustalenie następcy prawnego w przypadku śmierci lub ustania bytu prawnego dłużnika,
- uwzględnienie w całości sprzeciwu wniesionego przez dłużnika.
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradyPodatkowe.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Ordynacja podatkowa czyli o: kontroli, zobowiązaniach oraz interpretacji podatkowej
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60